0

Royal Space Force: The Wings of Horneamise

Tack vare min amerikanska vän, Brad, så fick jag tipset att kolla in en Anime-film. Och tro mig, det är inte enkelt att övertala mig att se filmer av den genren. Men tack vare ledmotivet, som är överaskande mörkt, melankoliskt och intressant så gav jag filmen en chans.
"Ideas grow; sometimes bigger than life."
När Shiro var liten ville han bli pilot på militäranläggning. Men tider förändras och han skrevs istället in på rymdprogrammet Royal Space Force, något som omgivningen tar som ett skämt. I flera år har man planerat resor och det har aldrig gått. Men när en omotiverad Shiro springer på den religiösa Riqiunni och hennes systerdotter Manna så får han stödet han letat efter! Nu, med mer motivation än tidigare, så blir han en bra kandidat till rymdprogrammet. Men efter hård träning börjar han fråga sig om detta är vad han egentligen vill göra.
"What do you mean "be reasonable?" The world is all messed up because... because of that kind of compromise!"
Royal Space Force är en grymt bra och lågmäld film, som råkar vara animerad. Så föreställ er inga demoner eller gudar eller något som liknar Studio Gigli. Detta är ett äkta drama som kan ses som en mer jordnära variant av Top Gun. Blandat med snygga miljöer, många karaktärer och mest av allt, en inre kamp. Shiro tvingas bli mogen under sin resa och inse att kändiskapet han fått för med sig negativa saker och gör honom deppig. Mest av allt vill han bli ensam med Riqunni, men ödet har andra planer för honom.
"Imagine a world where man can find a new freedom, we have to... I'm gonna be the one to find it!"
Jag älskar den här filmen! Visst, den är inte perfekt, men den har öppnat mina ögon för Anime. Och Shiro är en grymt intressant karaktär att följa.
 
4 av 5 guldkameror.
 
Robin