0

Det Stora Skrattet

Don Salluste, den fräckaste ministern i hela kungens hov har anlänt till en stad där han ska samla in skatt och då skörden varit den sämsta på länge blir skatten fördubblad. När han vände ryggen till arrangerar ett par bybor en kupp så att alla Don Sallustes skatter trillar ur vagnen och snart faller även hans vagn golv av. En kväll ser Don Salluste att drottningen han tjärnar har en älskare i form av sin egna betjänt Blaze. Dagen efter stormar den tysktalande drottningen in och ger Don Salluste sparken efter att han enligt kronan ska ha förfört en hovdam och gjort henne med barn men Don Salluste säger att det är konspiration. Men vi får se att det är onda män i drottningens högre ranker som tänker ta över kronan via Gyllene Skinnets Ordern.  Han tillkallar sin kompis Enöga för att få tag i en mäster tjuv vid namn Cesar som är Don Salluste brorson och när de väl hittar honom så berättar Don Salluste en plan om hur Cesar ska förföra drottningen. På så sätt ska kungen förkasta drottningen som slängde ut honom och sedan ta tillbaka Don Salluste. Cesar vägrar och Don Salluste får hitta på ett nytt sätt.

”Jag är minister! Jag kan ingenting!”

I byn är alla glada över att Don Salluste inte längre är i makten och bränner dockor av honom och Blaze är i publiken. Där dyker Don Salluste upp utklädd till adelskvinna och försöker lura i Blaze att förföra drottningen istället. Blaze får med på det för att försöka få sin älskades hand men han ska låstas vara Don Cesar. Men Blaze får nog och överger planen mitt i Don Sallustes avkroning och tur det för han hör hur de onda männen i hovet ska försöka bomba kungaparet. Blaze räddar dagen och ledaren av det onda gänget låses in. Detta leder till att Blaze får Sallustes tjänst. Den riktiga Cesar som är slav nu för tiden får höra att någon har stulit hans identitet och flyt från sitt slavläger för att söka upp fejk Cesar och med de onda adelsmännen på fri fot är Blaze i stor fara, och det är kronan med.

”Man är otrevlig när man är rik!”

I stora delar av Europa anses fransmannen Louis De Funés vara en av de roligaste människorna någonsin. I Sverige och USA är han nästan helt okänd. Detta är den enda av hans filmer jag hade i min ägo ( då jag skrev det här inlägget i juli......ja det tar sådan lång tid för mig att lägga ut en review!, nu har jag typ 6 Louis De Funes filmer) vilket förvånar mig då Studio S har gett ut en hel hög av dem och efter att ha sett denna blev jag lite sugen att spana in vad mer De Funés medverkat i. Det stora skrattet är rolig, den har många stunder och Don Salluste är en rolig karaktär trots hans elakheter och Napoleon komplex. Det är bra också att trots att De Funés var stjärnkraften i filmen är det inte bara han som får roliga scener som det oftast kan bli. Det stora skrattet är inget komiskt mästerverk men produktionen är mycket fin, kläderna, rekvisitan är fantastisk. Musiken låter som något taget ur Ennio Morricone (Grattis till Oscarn btw till Ennio Macaroni) dollar trilogin och ökar spänningen i jakt scener. Historiens utveckling tar ett par roliga tvistar hit och dit, några optiska skämt och missförstånd bidrar till en helt okay komedi. Louis De Funés och resten av skådisarna är bra skådisar. Det Stora Skrattet får 3/5 guldkameror.

Markus