0

Faust

Vilket sätt att avsluta stop-motion temat, trots att Harryhausen har dominerat så är Svankmajer också en legend som inte får lika mycket spotlight...här är ännu en av hans filmer

 "Eat, Drink, Sleep and be content."

En vanlig dag i Prag (grå och duggig då såklart)där vi träffar en man som verkligen inte säger mycket går hem till sig där en vilsen höna har bajsat överallt i hans lägenhet. Efter att ha torkat upp hönsbajset gör han frukost och han finner ett ägg i sitt bröd... konstigare blir det då ägget visar sig vara tomt när han kläcker det, men just då han gjort det börjar huset spela han spratt.. 2 män han stötte på under introt står utanför hans fönster och håller i hönan som sket ner hans lägenhet. Utav dessa män fick han också en karta över Prag med en destination inringad, så han går dit såklart.när han anländer visas han ner i en källare som leder till ett rum där han klär ut sig till en tjeckisk kung legend och påstår sig vara Faust (en tjeckisk legend om en man som sålde sin själ till djävulen)i spegeln. sedan börjar han undersöka huset han är i.

 "Heaven is not so wondrous."

Han befinner sig i en teater men flyr då han blir påkommen, han skär sönder en tavla och flyr in i väggen som visar sig vara en gömd grotta.i grottan hittar han massa stop motion kreatur såsom en död groda och gägga som blir en bebis. mannen skriver en lapp och sätter i den i barnets mun och barnet blir levande precis som en golem. Sedan kommer en ängel av trä och kallar Mannen för faust för att sedan bli utbyten av en djävuls marionett. En tredje marionett dyker upp och drar citat ur Faust legenden. Mannen går upp till ett cafe där han möter de 2 männen som gav honom kartan och utav dem får han en väska som innehåller material han behöver för att summona djävulen precis som Faust i legenden.

"Why, this is hell, nor am I out of it"

Jag bodde i Prag i typ 5 månader där jag jobbade på en film som just nu är i post production hell, när den kommer ut så ska jag göra en review på den, men när jag ser denna film från 1994 märker jag att...Prag har inte ändrats så mycket under de 20 år som skiljde sig från filmens release tills då jag bodde där... spårvagnarna ser likadana ut och detsamma gör byggnaderna och traffikljusen...Filmen då? Faust är jäkligt tyst och de enda ljud som hörs igenom det mesta av den är saker, fotsteg och liknande, ingen musik och mycket lite dialog (det tar ca 15 min innan någon säger ett ord), filmningen är fin och produktionen fenomenal, visuellt är filmen ett mästerverk. Petr Cepek som spelar mannen som inte får något namn gör en bra, framförallt visuellt rolltappning. Jag kom nu att tänka på att detta är Svankmajers andra film baserad på en Tjekisk legend, den andra är såklart Greedy Guts som vi diskuterat innan och än en gång skiner stop motion effekterna. Svankmajer är fna en mästare på att använda konsten att förmedla en historia utan att konsten dominerar historian så som en Aardman film skulle göra t.ex. Tydligen ska filmen vara en lös tappning på den tjeckiska legenden men filmen är jävligt bra på egen hand även om man inte känner till historien. Kommer alla att gilla denne? nej, den är mer arthouse-ig, precis som Alice och det är endast ett par få scener där ord yttras. Faust är den första riktigt bra filmen jag ser år 2016 (Jag hade inte sett Hateful 8 eller Deadpool när jag skrev denna review) och en som jag hoppas på att jag kommer se snart igen. Faust får 4.5/5 Guldkameror.

 Markus