0

Johnny 2.0

Det är hög tid för att kolla in en direkt-till-dvd film gjord under glada 90-talet. Och kvaliteten ser ut som en rippad VHS, vilket inte är så positivt i min värld.
Johnny Dalton är ett geni för ett mega-företag. Han ansvarar för kloning av människor och djur, vilket är den stora flugan i framtiden. Men efter ett terrordåd vaknar Johnny upp ur en koma. Han får veta att han är en klon av den riktiga Johnny, och att Johnny som vaknat upp (Johnny 2.0) måste hitta den riktiga Johnny, som försvunnit. Har den äkta Johnny gått med terroristerna, eller är han kidnappad? Kan man lita på företaget som Johnny jobbat för? vad fan tror ni, egentligen? Om jag nämner dessa frågor är svaren självklara.
 
I skrivande stund minns jag inte så mycket av filmen, så jag tackar mig själv för att jag börjat anteckna mer info om filmerna för att komma ihåg mer om dom. Men en sak är säker: Johnny 2.0 är faktiskt oväntat bra! Den har en skön post-apokalyptisk miljö, med komplikationer och logik som får oss fatta det negativa med kloningarna: folk blir beroende av en drog. I detta universumet finns även hologram-teknik samt en rad mindre strider.
 
Jag har ingenting emot Jeff Fahey, som spelar Johnny Dalton. Han är en okej b-skådis, som även medverkade i Lawnmower Man. Hans karaktär är lite intetsägande, men hans roll är ändå viktig, som en indentitetssökande prestation. Det går ju inte att undvika att säga Michael Ironsides namn i denna filmen. Hans vänliga hundögon är nästan surrealistiska i jämförelse med hans andra roller.
 
Johnny 2.0 överaskar och eftersom en b-film ligger på en annan nivå är en regulär, dyr prestation, så får filmen 4 av 5 guldkameror.
 
Robin