0

Pinocchio dilemmat

Det var en gång för 2 dagar sedan, en självutnämnd filmkritiker som skulle göra läxor och som vanligt var allting mycket mer intressant än läxorna. I ett desperat försök att inte somna gick jag till min bokhylla å försökte se upptagen ut då jag hittade min kopia av Carlo Collodis mest kända verk Pinocchio, en jävligt bra bok och en av de bästa klassiska verken. Jag slog mig ner och började läsa lite grann, hoppade fram några kapitel, och fortsatte läsa, det var då jag insåg det förfärliga...

 

Inte bara finns det ingen bra filmversion som följer boken, utan den filmen som kommer närmst Collodis berättelse är inte 1996 versionen, den nya spanska versionen från 2015 och absolut inte Disneys version av berättelsen....utan det är Roberto Benigni jävla version från 2002 (Läs den reviewn HÄR) .. Och de som känner mig eller har följt Filmfett ett tag vet mycket väl att jag oftast klassifierar denna version högt upp på min lista över sämsta filmer någonsin.

Men ve och fasa då jag inser att Roberto som spelar Pinocchio i filmen inte gör något fel, Pinocchio i novellen är ett jävla arsel som inte tänker på sina konsikvenser och skulle lätt sättas i specialklass eller särskola om den utspelats sig i nutid, medans många filmversioner framställer Pinocchio som en unge med hjärta av guld som inte skulle göra en fluga förnär ( i boken mördar han Benjamin syrsa vid första mötet och det är Syrsans spöke som blir hans samvete) som bara har otur, men i 2002 versionen är Pinocchio nästan sida för sida förutom vissa händelser såsom scenen med ormen och att han flyger på duvan.

Är Pinocchio 2002 nu min favorit film i hela världen? I helvete heller, den är fortfarande 108 minuter för lång och är outhärlig, visst Miramax dubbningen är det värsta någonsin men den italienska dubbningen har jag fått lite mer respekt för. Men endå,  filmen är skit och detta är bara en poäng till varför vi behöver en bra version av sagan och med tanke på att 2 stycken, varav en av Guerillo Del Toro kommer med snigelfart till en biograf nära dig så kan vi inget annat göra än att hoppas!

 
Markus