0

On The Road

Sal Paradise skriver en bok men sitter fast. Särskilt bättre blir det inte av farsans bortgång. Då kliver den mystiska Dean in i Sals liv. Han lyckas glassa sig genom livet utan trubbel. Dean drar med Sal och Deans brud, Marylou, på en resa genom landet. Sal åker med för att hitta inspiration till sin bok och för att Marylou och Dean gör honom nyfiken på livet.
Låt oss börja med det som är bra. Fotot kan vara något bland det snyggaste jag sett! Som om Wim Wenders hade gjort en fyra timmars dokumentär om beach-volley-bolls-spelande brudar på en strand en varm sommardag. I On The Road får vi se ljuva solnedgångar, regn som smattrar mot rutor och snö som piskar i ansiktet. Allt i den finaste blu-ray kvalitet ni kan tänka er!
Okej, det bra är fixat. Nu tar vi oss an de sämre sakerna. Filmen känns lång som fan, för den varar över 2 timmar. Och när huvudpersonerna snackar långa monologer om deras självupptagna upplevelser av livets mening så blir det hela ytligt och snobbigt. Kör upp en flaska vin i röven och håll käften, Bon Jour! Förutom detta ser vi huvudpersonerna bli höga och knulla. Fyfan vad mycket knull det blir! Tja...där har ni filmen i en sammanfattning, typ. Sex, droger och självupptagna snobbar.
"Alas, alas, Sal. It's not me, I'm drunk. But my soul talking direct soul language, so to speak, to my deepest blood brother and holy goof, that's you."
Kirsten Stewart är faktiskt en fin skådis. Det kanske bara är jag som tycker det, men hon gör ett respektabelt jobb som Marylou, en snygg, vass brud som lever lite farligt. Hade jag vart regissör hade jag anställt henne direkt. Hon har nog intressanta roller hon vill medverka i. Innan jag avslutar recensionen vill jag säga att Steve Buscemis cameo som en äldre man som blir tagen i röven av Dean var lagom humoristiskt att se.
 
2 av 5 guldkameror.
 
Robin