0

Jan Svankmajer hyllning

 Med tanke på alla dödsfall nyligen så tänkte jag att vi skulle passa på att hedra en levande legend medans han fortfarande är i liv, och ni våra kära läsare får tyvärr ursäkta eventuella stavfel då min vanliga dator är på lagning och jag nu sitter med ett misslyckande till dator.
 
Jan Svankmajer är en Tjeckisk stop motion animatör som stått i rampljuset tidigare här på filfett då vi diskuterat hans fantastika men skrämande filmatisering av Alice i Underlandet. Jan har gjort film sedan 60-talet med 1988s Alice var hans första långfilm, hans tidigare arbete var kortfilmer. Aardman, den dominerande kraften inom Europeisk stop-motion animation har oftast rena bakgrunder, lite skitiga, men deras långfilmer ser alltid renstädade ut, men Svankmajer och resten av Tjeckien har alltid en mer skitig och utarbetad miljö som sjänker den positiva stämmningen mer än den oftast deppiga handlingen såsom i Greedy Guts (en film som jag ska reviewa när jag väl får tillbaka in dator) handlar om ett par som inte kan få barn men som hittar en bit trä som liknar ett barn så de genomgår en fejkad graviditet och födelse tills de inser att trä-barnet faktiskt lever men kräver blod för att överleva, det är en ljup film precis som Faust och Alice (jag såg denne nyligen så denna får mer fokus i detta inlägg) och Oancitizen gav den perfekta beskrivningen på detta:
Little Otek (trä barnets namn) är levande på grund av att föräldrarna ville att barnet skulle vara levande, samma sak går för stop motion, vi ser objekt såsom grönsaker (SE FILMEN HÄR) kan framstå som levande med hjälp av fantasi.
 
 
Stop Motion animation är bland de mest facinerande jag vet, från Wallace and Gromit, till Panik i Byn till Tim Burtons visuellt charmerande verk såsom Nightmare Before Christmas och Vincent (Burtons kortis) Men Svankmajers kortfilmer, är speciella då han oftast använder levande människor som dockor vilket visas i bl.a denna kortfilm som ni verkligen borde spana in när ni får tid över (XXXXXXX) eller bygger levande människor och varelser ur vardagliga objekt.
 
Det är synd som fan att Svankmajer inte är lika känd, en av annledningarna till detta kan vara att hans filmer inte är lika barnvänliga som Corroline eller Shaun the Sheep men för en go stund borde ni spendera en timme på Youtube och spana in hans kortfilmer (som alla finns på youtube) eller visa Alice, Faust eller Greedy Guts under en filmkväll, de kommer slå till en hårdare än Robin slår mig på fyllan (vi har det lite jobbigt just nu).
Stop Motion är som sagt en favorit konst för mig, och Svankmajer är en av de bästa, länge leve Svankmajer, en person vars verk verkligen borde vara mer välkänt, så jag drar mitt pyttelilla strå till stacken,
 
 
 Markus