0

The Jungle Book (2016)

Lustig story! När filmen gick på bio så var mina 3D glasögon trasiga så allt såg ut som VHS. Hatade jag det? Nej, som den udda typen jag är så höjde det upplevelsen. Är jag hipster eller inte? Nåväl, innan jag drar igång recensionen ska jag säga att Markus älskar denna filmen. Så, då var det sagt!
 
 
Mowgli är en människa som växte upp med vargar, då jaguaren Bagheera hittade honom som litet barn. Alla gillar inte Mowgli, men hans vargpakt ser honom som sin egna son. Under en hemsk torka så blottas "fredstenen" i skogen vilket gör att ingen får döda under torkan. Alla följer lagen, innan tigern Shere Khan dyker upp. Denna skogens "monster" får vittring på Mowgli och ger ett dödligt löfte. När stenen täcks av regn så skall Mowgli dö. Vargpakten har ett möte och Mowgli beslutar sig att ge sig av med hjälp av Bagheera. Men Shere Khan ger sig på en dödlig jakt för att hitta Mowgli och ge hämnd mot människan, skogen äkta jägare!
 
 
Det är inte ofta man säger det, men denna filmen är Hollywood done right. Actionscenerna är intensiva och får den gigantiska djungeln att se mäktig ut med naturliga händelser så som jordskred och översvämningar. Lyckas man torka bort tårarna av den vackra blu-ray kvaliteten så betalas man med de bästa dataanimationer jag sett hittils. Musiken? Jag skulle offra Markus ena testikel för musiken. Vi lever i en värld där man får se Christopher Walken spela King Luie och sjunga "I wanna be like you". Vilket för mig till den episka esamble skådisar.
 
 
Bill Murrey är suverän som Baloo och den stelare Bagheera spelas av Ben Kingsley, som är en tråkig skådis om du frågar mig. Och det passar! Scarlett Johansson som ormen Kaa känns dock rätt svagt då hon inte tillför ett skit i hela filmen. Ungen som spelar Mowgli gör ett jävligt bra jobb, faktiskt.
 
Sitt kvar medans slutmusiken spelas och se något bland det bästa i end credits värld jag sett! Marvels filmer kan ta sig i röven i jämförelse!Så är detta en av årets bästa filmer? Ja, det råder ingen tvekan om saken. Detta är en känslomässigt underbar prestation!
 
4 av 5 guldkameror.
 
Robin