1

Princess Mononoke

Imorgon är det julafton, och trots att min familj inte firar förrens juldagen (mina syskon firar hos respektive varje julafton), så är det lite mysigt med julafton. Detta är inte nån julfilm, men eftersom det är en animerad saga av Studio Gibli så passar den in fint innan tomten kommer.
 
 
Prinsen Ashitaka tvingas slåss mot en djurbest som springer in mot Ashitakas by. Prinsen lyckas mörda skogsmonstret, men varelsen smittar av sig av sin förbannelse till Ashitaka. Hela byn vill inte sätta sig själv i fara då Ashitaka kan bli besatt som djuret var. Så man tvingas säga upp hans medlemskap i byn och dom hoppas Ashitaka kan hitta botemedlet mot sin sjukdom.
 
 
På sin vandring träffar vår hjälte på dom övernaturliga varelser som bor i skogen. Och eftersom detta är en Studio Gibli så får vi ser en del intressanta kreationer. Som i Djungelboken så spelar varje djur roll för Ashitakas resa och gör det hela till en magisk värld, blandat med jätteblodiga scener då Ashitakas förbannelse tar över. Titeln på filmen anspelar på den kvinna som bor bland vargar, Mononoke.
 
 
Att se en aminerad och asiatisk variant av Djungelboken är intressant då filmens visuella stil är magisk som tomtens giant sack of balls.Det finns även tragiska saker, som dom blodsjuka kvinnorna som tvingas göra vapen för en liten stad. Mononoke är en ganska seg film, som upprepar sig i dialog och känns lite för tråkig för mig. Men den har en stor fan-base och jag uppskattar att folk uppskattar Princess Mononoke.
 
3 av 5 guldkameror.
 
Robin
1 Anonym:

Mononoke en seg film? 😂😂 Man undrsr ju vad du tittar på i vanliga fall.

Svar: Lustigt att du kommenterar på den här gamla recensionen då jag är sugen på att se om den XD Jag vill minnas i efterhand att den kanske inte var så "seg" som jag beskriver den. Men tycker tempot i Gibhlis filmer överlag inte riktigt fungerar för mig. Gillar däremot animé, men just Gihbli är nog inte riktigt min kopp té om man jämför med Paprika och Perfect Blue exempelvis.
Filmfett