0

The Rock

Hej allihopa! Nu är det fredag igen och dags för en ny recension!
Idag blir det en svettig action-rulle vid namn The Rock jag tänkte prata om.

The Rock handlar om en grupp elitsoldater som gör intrång på det kända fängelset Alcatraz och tar 81 personer som gisslan där. Kravet ligger på att dom vill ha full ersättning till alla deras militärkompisar som har mist livet under krig och inte fått något tillbaka av regeringen. Om dom inte får summan kommer dom skicka dödlig nervgas mot San Francisco och utplåna staden. Dom enda två som kan stoppa dom nu är FBI-agenten GoodSpeed (Nicholas Cage) och före detta fången John Mason(Sean Connery).

Jag ska börja med att säga att Michael Bay är ingen favorit för mig. Hans filmer är underhållanden för stunden men inte mycket mer. Skådespeleriet av Nicholas Cage och Sean Connery är faktiskt väldigt passande och bra i The Rock. Dom har kemi och det är skönt att det blandas in lite humor i allt mörker ibland. Filmen i sig är väldigt spännande. Jag tycker många action-filmer borde vara mer såhär idag. Bra musik, schyssta skådespelare och riktigt bra action-scener. Problemet med Michael Bay är att hans filmer är så himla klyschiga. Jag hade velat ha en mer oförutsägbar film. Därför kan jag inte ge denna filmen för högt i betyg. Ett stort plus är dock musiken. Själva soundtracket har fått lite kult-status och många gillar det fortfarande än idag. Ed Harris är väldigt bra som en skurk dock och på ett sätt gillar jag att han inte är så överdriven utan håller sig mer på en "realistisk sida av ondska".

Min slutsats är:
Man biter på naglarna dom första 30 minuterna, men sen blir man avslappnad och nästan lite uttråkad för man vet vad som ska hända! Tyvärr.

2/5 guldkameror