0

EX-MACHINA

 
Hej allihopa! Ny Filmfett-Fredag är här och idag blir det hett snack om filmen "Ex Machina". 
 
En ung dataprogrammerare vid namn Caleb vinner en tävling på sitt jobb där han får chans att åka och besöka sitt företags grundare i en vecka vid namn Nathan som även bor och jobbar där. På plats möter han ett projekt som Nathan har uppfunnit. En kvinnlig robot vid namn Ava. Den första A.I-roboten som världen har skådat. Han ska vara där i en vecka för att testa detta projektet åt Nathan. Plötsligt inser han att det inte är den enda orsaken varför han är där.
 
Här på bilden ser ni Nathan åt vänster och Caleb åt höger.
 
Jag kan ju börja med att säga direkt att jag gillade denna filmen. Det kanske inte var årets höjdpunkt men den var i alla fall spännande. Vissa finner den seg i själva berättandet men jag håller inte med. Jag tycker att atmosfären är riktigt mystisk och väldigt kall och obehaglig ibland. Den tar upp ett rätt intressant ämne som spelar stor roll för oss idag. Att maskiner tar över. Vad finns gränsen för skapande? En A.I som Ava kan tänka, ta egna beslut men mest utav allt..... ha känslor.
 
Roboten Ava skådespelas av det svenska stjärnskottet Alicia Viklander som gör ett oerhört bra jobb och är nästan den som fångar en mest i filmen. Man blir osäker på om man kan lita på henne eller inte. Eller är Nathan den man inte kan lita på? Caleb ska vara väldigt nördig och osäker samtidigt väldigt smart och det tycker jag man förstår rätt tidigt. Nathan ska vara mer "rakt på sak" och väldigt intelligent. Han känns pedantisk och väldigt kontrollerande. 
Jag gillade starkt fotot i denna filmen också. Riktigt snygga miljöer med sterila bakgrunder och oftast ingen musik alls. Väldigt stilrent och vackert. Ofta en klaustrafobisk känsla. Isolation. Visuellt snygg helt enkelt!
Om du gillar en obehaglig science-fiction som påminner lite om filmen "Her" och "Solaris" så tror jag säkert du kan fastna för detta lilla guldkorn. Definitivt sevärd.
 
4/5 guldkameror
 
 
 
 
 
 
Joel, ex machina, filmfett, filmfett fredag;