0

Dog Soldiers

Blanka skott knastrar i skogsdungen. Men det är inga små barn som leker. Det är stora barn med stora bössor. Dessa soldater tränar i ett fältuppdrag i en påhittad stridsmiljö. Deras chef, kallad Sarge, är en tuff men bra chef som dom har stor respekt för. Snart springer dom på en glänta full med kroppsdelar och en annan soldat från en större enhet. Soldaten påstår att stora djur rivit sönder hans vänner till köttstycken. Men snart inser dom att de inte är ensamma i skogen. Gigantiska varulvar skadar och dödar många av dessa soldater. Men de flyr in i en större stuga i skogen, redo för en kamp mellan liv och död.
 
Dog Soldiers är extremt omtalad som en modern varulvsfilm från 2000-talet. Effekterna är grymma och filmen är hårdkokt. Men räcker det hela vägen? Tyvärr måste jag påstå att jag saknade något. För min personliga del undrar jag ibland vad syftet är med en sådan film. Vill man visa att praktiska effekter fortfarande har sin glans? Vill man skrämma skiten med gigantiska varulvar? Antalgigen allt detta. Men den känns på något sätt...tom?
 
Jag brukar följa Oliver Harpers recensioner och han verkar ge filmen extremt bra beröm. Och visst är den bra, utan tvekan. Det finns inget som gör filmen så dålig, egetnligen. Men å andra sidan finns det inget som gör den särskilt bra heller. Det är bara en enkelspårig varulvsfilm, helt enkelt.
Filmens roligaste scen. Kan vara något bland det konstigaste jag sett!
Den scenen som fick både mig och Joel att skratta i flera minuter är dock när en hund kommer fårn ingenstans och börjar slita i Sarges inälvor och båda drar i tarmen i en hysteriskt grotesk och rolig scen. Seriöst, den scenen kommer från ingenstans och fick mig att gråta av skratt!
 
2 av 5 guldkameror. Finns tyvärr inte mycket mer att säga. Som Genesis sjöng i en skitbra låt..."That's All".
 
Robin