0

V för Vendetta

 
Nu är det Filmfett-Fredag och idag blir det prat om filmen "V för Vendetta".
 
Själva filmen utspelar sig i en framtid. Storbrittanien leds av en diktatur och styrs av fascism. Evey(Natalie Portman) som då är huvudrollen blir räddad av en maskerad hjälte vid namn "V" från dom onda poliserna. "V" försöker leda en revolution mot själva regeringen och han vill visa för alla att det finns hopp där ute fortfarande.
Evey upptäcker till slut inte bara sanningen om "V" utan även sanningen om sig själv, vilket leder till att hon allierar sig med "V" för att styra det korrupterade samhället mot rätt håll.
 
 
V för Vendetta är regisserad av Wachowski bröderna som även har gjort Matrix och Cloud Atlas. Jag gillar verkligen deras stil på deras filmer. Det finns något unikt i varje bild. Snygga filters/olika objektiv som används i matrix för att förändra synvinkeln på saker. Man märker att dom tänker båda mycket på fotot samtidigt som dom vill få fram en stark och betydelsefull story i det hela. Men jag måste bara säga att denna filmen har grymt skådespeleri av både Nathalie Portman som spelar den unga kvinnan Evey och även Hugo Weaving som befinner sig som rollen "V" på scen. Jag älskar iden med en maskerad man som är där för att finna rättvisa i systemet och denna gången är det inte en overklig superhjälte i centrum, utan en vanlig välutbildad man. Ni som kommer se filmen lär kalla han galen terrorist. Vad kallar jag honom? Galen terrorist? Ja. Men han kämpar för en bra sak. Ett rättvist samhälle. 
Det negativa med filmen är att den känns lite för lång. Vissa scener kanske inte hade behövts. Jag tycker även att en kärlekshistoria i det hela inte behövdes. Inte i denna dystopi. Många människor verkar även tycka att den inte håller måttet till romanen som den kommer ursprungligen från. Jag kan dock inte uttala mig inom detta på grund av att jag inte har läst den. 
 
 

Lagom mängd action utmättat med ett starkt drama och ett väldigt känslosamt manus gör denna filmen till en definitivt sevärd film. Jag har alltid varit ett starkt av fan av deras filmer, (trots att jag inte gillade Cloud Atlas så värst mycket) och därför ger jag V för Vendetta:
 
4/5 guldkameror
 
 
 

Behind this mask there is more than just flesh.

Beneath this mask there is an idea... and ideas are

bulletproof. - V

 
Joel, filmfett fredag