0

Beasts of No Nation

 
 
Dagen har kommit! Fredag! Nu är det så att jag har tråkiga nyheter för er läsare! Filmfett-Fredag will be no more.
Jag ber om ursäkt för mitt dåliga engagemang nu dom senaste 2 veckorna som har gjort att jag har missat att lägga ut två fina recensioner åt er läsare. Saken är att Filmfett-Fredag kommer försvinna! Men var icke rädda!
Jag har bestämt mig att ändå fortsätta göra recensioner på filmfett så ni som läser ändå får lite annat utbud än bara b-filmer från 1970-talet av Markus och Andersson. Jag kommer därför lägga upp recensioner då och då men inte lika ofta! Men räkna med 2 recensioner i månaden i alla fall! Hoppas ni förstår mitt beslut och inte blir upprörda. FilmFett bryr sig om er läsare. Det är ni som håller denna bloggen levande. Jag tackar nu för mig här på Filmfett-Fredag och jag lämnar er en sista Filmfett-Fredag-recension denna fina höstdag.
 
Filmen börjar i en liten by i västra Afrika. Vi får följa en liten pojke vid namn Agu som lever ett lyckligt liv med sin familj. Han har vänner, mat och skydd där han bor. Utanför hans by så händer det saker som dom knappt ens vet om. Det enda folket vet är att dom bor "isolerat och skyddat" från omvärlden.
Till slut händer det. En grupp rebeller kommer in i byn och börjar skjuta ner folket en efter en. Agu lyckas fly in i jungeln men hans familj klarar sig inte. Plötsligt stöter Agu på en annan grupp rebeller. Rädd och skräckslagen så tvingas han gå med i deras grupp som barnsoldat. Här tar hans liv en enorm vändning.
 
 
Jag vill börja med att säga att Agu som skådespelas av Abraham Attah gör ett av dom bästa presteringarna som jag någonsin har sett på film. Man kan inte tro det förräns man har sett det. Måste vara extremt krävande att göra det han gör på film. Denna filmen är väldigt brutal både psykiskt och fysiskt. Den skäms inte för att visa. Man får se huvuden som klyvs framför en, barn som tar kokain och kvinnor som blir våldtagna. Det är extremt obehagligt allting. Jag gillar att man får följa Agu genom hela filmen. Tycker själv att det är intressant att följa allting ur ett barns perspektiv. Hur han ser på omvärlden och allt runt honom...
Man förstår nu hur lätt dom manipulerar barn till att göra hemska saker. Barn som blir tvingade in till något dom egentligen inte vill. Men man har inget val direkt. Det är antingen döda eller bli dödad.
För er som inte vet så är filmen gjord av Cary Joji Fukunaga som regisserade och producerade tv-serien "True Detective". Detta är en av anledningarna som fick mig att kolla in denna filmen på grund av att jag är ett jättestort fan av den serien. Fotot i filmen är väldigt snyggt och musiken passar in så himla bra! På tal om skådespeleriet så får jag inte heller glömma att nämna Idris Elba som spelar själva ledaren för rebell-gruppen Agu går med i. Han är nog ett av dom största namnen i filmen som har medverkat i filmer som Prometheus, Pacific Rim, The Wire m.m. Jag tycker även han gjorde ett briljant jobb som en riktigt patetisk psykopat. Många människor har även spekulerat att han ska skådespela som nästa "James Bond"?
 
 
I alla fall. Tillbaka till filmen! Det negativa med filmen är väl kanske vissa stereotypiska handlingar. Man är rätt van vid att se många filmer från Afrika som handlar just om barnsoldater och krig. Man vet ju dock att det är fortfarande mycket hemskt som pågår i vissa delar i Afrika men man kan tycka att dom även borde försöka filmatisera lite mer positiva saker om landsbygden där nere. Manuset är bra och dialogen känns flytande. Den talar för sig själv ofta. Jag hade gärna sett lite mer kvinnor i filmen. Det är ju nästan bara män som är med tyvärr, dock till filmens försvar så handlar den om krig och då är det ju oftast män som deltar i allt.
Slutet i filmen är jättebra, var rädd att den skulle sluta på ett dåligt sätt. Men slutet gjorde filmen ännu bättre än vad jag trodde!
Men nej! Nu får det vara nog pratat från mig och jag ger denna filmen:
 
4/5 guldkameror
 
Ett starkt och mörkt drama som är oerhört jobbigt att se på! Inget man ska se när man är för trött eller när man vill se något underhållande för stunden.
Detta var sista FilmFett-Fredag. Vi ses snart igen!
 
Joel, beasts of no nation, filmfett fredag;