0

OKTOBERS BÄSTA: Point Blank

Varför håller Markus och jag på med FilmFett? Jo, för vi älskar film. Det kanske inte märks så ofta i dom filmer vi tvingas genomlida ibland. Men sanningen är att bland den ordinära mediokritet finns gömda skatter. Skatter som får oss att skratta, skrika, eller får våra hjärtan att pumpa. Därför vill jag nu utse en ny utstickare på bloggen. Månadens bästa! Oktober bjud på många dåliga filmer som inte var bra på att tilltala mig. Men...så finns Point Blank!
Inte världens bästa omslag, men innehållet är värdefullt.
Samuel är en väldigt sympatisk sjuksköterska som är enkel att tycka om. Han älskar sin fru och tänker väldigt mycket på deras ofödda barn. Samuel vill att hon ska sitta och ta det lugnt medans han lagar mat eller städar. En väldigt mysig och trevlig kille.
Samuel, en desperat, vanlig man, på jakt efter sin fru.
När en rånare blir påkörd hamnar rånaren i koma på Samuels avdelning. Samuel blir vittne till hur en utklädd doktor försöker mörda rånaren, men misslyckas. Att samuel råkar vara där får ovväntade konsekvenser. Samuels fru och ofödda barn blir kidnappade framför Samuels ögon och kidnapparna vill en sak: att patienten ska få hjälp att fly. Men Samuel blir desperat och ställer till med en scen som polisen uppmärksammar. Jagad av polis och gangstrar och med en livsfarlig patient under pistolhot så tvingas Samuels desperata kamp i Paris.
Taken är en överdriven film. There, I said it. Att se en FBI-agent kungfu-sparka rövhål och skjuta folk hejvillt i en tam story tilltalar mig inte så mycket. Det låter bättre på pappret kort sagt. Men denna franska pärla, Point Blank, lyckas mycket bättre. Jakt-scenerna och actionsekvenserna känns bättre när hjälten är en vanlig individ som råkat gå in i fel gränd, eller sett fel saker. Alla känner med Samuels situation redan från början. En recensent på IMDB skrev att filmen är fransk på det sättet att den inte har någon comic-relief som drar ner filmens trovärdighet, utan håller en iskall ton hela vägen. Jag instämmer helt.
Poliskonspirationer varvas under filmens gång.
Det finns många som väljer att inte se utländska filmer av olika anledningar. Men ni missar något. Jag minns själv när jag var ung och dum och för första gången introducerades till Italiens skräckfilmer alá Dario Argento. Good days! Och missar man Point Blank så missar man många överaskningar och intressanta karaktärer.
 
Point Blank får 4 av 5 guldkameror. Nu hoppas jag att Markus tycker om filmen lika mycket som jag. Trots allt älskar han Sleepless Night, som även den är ett alternativ till Taken.
 
Robin