0

Predator

Eftersom jag har en hög med små fusklappar på filmer som ska recenseras så väljer jag en bra
film i högen. Så när Robin Möller tappade sitt I.Q och sålde Predator till mig så fick jag ytterligare
en om titt av att se om mitt minne behövdes förfriskas. Mycket hade jag glömt om Predator.
Så det var som att se om filmen för första gången igen!
Arnold spelar Dutch, ledaren över ett gäng special-soldater i Vietnam. När de anländer till en bas
mitt ute i ingenmansland gör de sig beredda på ett nytt uppdrag. Dutch träffar sin polare "DILLON,
you son-of -a-bitch!" och får veta att han ska med på uppdraget. Tillsammans ska de ge sig ut till
ett fångläger och frita en minister som försvunnit. Men snart påträffas flådda kroppar i skogen och
allt står inte rätt till. Snart dyker en nästintill osynlig fiende upp, med robotdräkt, farliga vapen och
en fasasfull list. Denna jägare har hittat sina byten i dessa nya inkräktare.
Bill Duke var även Arnolds fiende i Commando.
John McTeirnan ligger bakom filmen som dess regissör och han har använt vattensprutaren många
gånger. Svetten stänker från våra rollfigurer med såna extrema mängder att man kan bada en hel by
i Afrika med deras svett. Under filmens gång börjar samtliga att undra om Dillon döljer något för gruppen,
vilket gör att han blir gruppens hack-kyckling. Dessutom får vi bevittna ett slakthus när våra hjältar slaktar
ett gerilla-läger med Vietnameser. Allt samtidigt som Jesse Ventura tuggar tobak och hackar på sina
medarbetare konstant. Men bäst är den iskalla finalen, då det blir en duell mellan Dutch och Predator,
man-o-to-man-o.
"I aint got time to bleed!"
Trots dessa grymt häftiga scener så lever filmen mest på grund av sin känsla. Samtliga huvudroller
känns trötta på deras eviga stridande och måste överkompensera detta med deras biceps och kassa
sex-skämt. Det syns i deras ansikten att alla är ganska trötta på skiten, samtidigt då de tvingas slåss
mot något de inte kan se. Arnold själv visar att han kan mer än bara dra coola one-liners, utan även visa
en form av rädsla. Vi har sett honom göra ett bra jobb i Raw Deal och True Lies, men här får vi faktiskt
se honom bekämpa något som vore omöjligt att döda! Och det resulterar till en av hans bästa filmer.
Jag ser faktiskt fram emot hans senaste film, då han spelar en far, vars dotter är smittar av zombie-virus.
Maggie, ska faktiskt vara mer drama-baserad.
 
4 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson