0

Life Itself

Vid varje års slut brukar Markus och jag nämna de favoriter vi sett genom året. Redan nu i Mars kan jag
avslöja att en av dessa filmer kommer bli historien om Roger Ebert, en av vår moderna tids mest
intressanta personligheter inom filmrecensioner. Långt innan internet, med fördelar och nackdelar, fanns
det Roger Ebert. Detta är dokumentären om hans liv. Och kanske om våra allas liv?
 
Från en tillvaro med alkohol och tillfälliga ligg till ett nytt liv som nykterist, lyckades Ebert bli en av de
stora och mest omtalade tidningsrecensenter på Chicago Sun-Times. Hans enastående och ändå
naturliga beskrivningar i text ledde så småningom till att han vann det första Pulitzer priset för bästa
recensent. Med sin parhäst och rival i form av Gene Siskel från Chicago Tribune, skapades det kult-
klassiska recensions tv-programmet At the Movies. Ett program som skapade heta debatter mellan
Gene och Roger, om vem som hade rätt, gällande en films kvaliteter.
 
Som dokumentär hoppar filmen mellan Rogers bakgrundshistoria till hans nuvarande liv under inspelningen,
på ett sjukhus, med bortopererad underkäke och brutet ben. Utan att kunna tala, för Ebert fortfarande
sin energi genom massmedia och en robotröst i en dator som kommunicerar med omgivningen.
Därav ligger filmens tema väldigt djupt. Det kretsar kring en mans syn på livet och hälsan. En mans minne
av en tillvaro som varit rik och vacker. En mans engagemang för film, som får honom att fortfarande ta sig genom livets tunga stunder. En man som vågar leva trots sina försämrade odds.
Rogers fru har en oerhörd inre styrka och en varm kärlek till Roger som är berörande. Att kunna stå igenom
stormar av smärta och kunna dela dessa stunder med sin man är vackert bortom ord. Som filmfantast själv,
tycker jag att vackra filmer kan fånga det underbara med vår humanism. Och Life Itself gör just detta.
Själv kan jag inte mycket om Rogers liv, då jag själv inte är hans största fantast. Sanningen är att mitt intresse
har öka efter hans bortgång år 2013. Tack vare att Markus snackade om honom non-stop.
Life Itself fångar just, som titeln säger, det fina kring livet. men även det tunga.
5 av 5 guldkameror.
 
En annan dokumentär jag hoppas kunna se i år blir Jadrowskis Dune.
 
Robin Andersson