0

Left Behind

Mitt vagare intresse för denna filmen ledde till en koll på diverse sidor om filmens omdöme.
Det är lite som att stirra in i helvetets gap. Folk hatar verkligen Left Behind. Dessutom är denna
film, från 2014, en remake av en film med samma namn från 2000. Den filmen i sig är baserad
på en bok, lika religiös som filmen.
Redan i introt överdoseras våra sinnen med fruktansvärd musik, antagligen spelad av en pastor på
elorgel. Sedan dyker vi in i våra så kallade karaktärer. Cloe, en kvinna vars personlighet är att hon ser
ut som ett rådjur som råkar stå på motorvägen. Rayford Steele, Cloes otrogna pappa som även råkar
vara en utsliten Nicholas Cage. Den sista huvudrollen är nyhetsreporten Buck Williams. Alla dessa
roller tror inte på Gud, så när en hel drös med personer försvinner upp i himmeln, tvingas våra "hjältar"
och en rad andra figurer leva kvar. Vilket inte borde vara svårt då situationen inte verkar så farlig som vi
tror.
 
Alla rollfigurer som försvinner påstås vara nån miljon. Trots detta används mer statister till att vara kvar i filmen
efter försvinnandet. Så som publik ser vi kanske bara ett tiotal försvinna. Och ett tusentals vara kvar.
De som blir kvar spårar ur totalt. Vi talar om improviserade rån och dödsfall. Det hela känns så plötsligt
att det är svårt att förstå vad som egentligen håller på att hända. Detta påminner mig om den "post-apokalyptiska" känsla som Birdemic misslyckades med. Fast Birdemic är skitrolig. Detta är bara ren skit. Faktum är att detta är något bland det sämsta jag sett. Priset för att Life Itself var så bra, antagligen.

Nästa gång väljer jag hellre en Asylum film, bara så du vet...
 
Left Behind är oerhört religiöst. Efter en scen där två roller sitter och snackar om att detta är Guds hämnd,
sker en scen till där exakt samma scen sker igen. Faktum är att filmen består enbart av prat.
Rayford, som är pilot, försöker hitta ett sätt att landa sitt plan och under tiden...pratar man.
Och man pratar om vad som håller på att hända. Och man pratar om....jag minns faktiskt väldigt vagt.
Redan tjugo minuter in så är detta det sämsta jag sett.
Så planets vinge brinner visst.....HOW DID IT GET BUUUURN?!
Förutom Nicholas Cage ser vi även Quinton Aaron i en väldigt minimal roll. Skam, då han var makalös
i The Blind Side. Lea Thompson är även Cloes mamma i filmen. Filmen regisseras av Vic Armstrong,
den klassiska stuntmannen ur många filmer.
 
Som jag redan sagt är detta den sämsta filmen jag sett. För första gången nånsin ger jag en film
0 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson