0

Guardians of The Galaxy (Robins åsikter)

Jaha, då var den där jävla nörden Robin tillbaka igen då. ska han leverera ännu fler treor idag med?
Nä, idag tänkte jag delge min expertis till en hel värld. För till en början visste jag inte själva stora grejen
med Guardians of The Galaxy. Och det gör jag fortfarande inte. När jag äntligen såg filmen härom veckan
kan jag påstå att jag ville gilla den, men det var inte så enkelt som jag trodde. Tillåt mig förklara.
Ni som inte vet storyn kan luta er tillbaka och läsa. Ett gäng märkliga figurer i yttre rymden har blivit
inlåsta i fängelsecell efter en strid på en fredfull planet. En av dessa missfits är jordbon Peter Quill.
Han är numera småtjuv som snor åt sig saker åt diverse personligheter. Hans senaste fångst är en kraftig
orb som alla letar efter. Nu försöker han samt sitt omfång av utomjordiska nyfunna vänner, stoppa att
orben hittas av den mäktiga skurken Thanos.
 
Filmen har ett ganska sentimentalt intro där Peters bakgrundshistoria berättas. Tyvärr lika hastigt och snabbt
som en beställning hamburgare med extra ost. Vad som senare följer är en scen i en grotta där Peter dansar
runt till go musik. Inget fel med det. Men att scenen i sig är så mörkt att det inte går att se vad som händer är
lite förvirrande. Sedan besöker vi färgstarka och häftiga miljöer med grymma visuella effekter.
Vi återser även Michael Rooker från Cliffhanger och Slither. Ur den sistnämnda hör vi även en cameo
från Nathan Fillion, vilket jag tyvärr missade. Llyod Kaufmanns cameo missade jag däremot inte!
Rooker passade bra som smått jobbig rymd-jävel.
Filmen påminner en del om Serinity, men den filmen är lite enklare att förstå. Här slänger man in alla sorters
raser, utomjordingar, fraser och diverse annat som förlöjligar hela upplevelsen. Mot slutet fattade jag ingeting
av vad som hände dialogmässigt eller ur ett logiskt perspektiv. Skurkarna är även svår att hålla koll på.
Filmen är smått humoristisk ibland, men den som tillbringar mest nöje är utan tvekan Drax.
Hans oförmåga att kunna tolka vissa begrepp och scenen då han "zoonar bort i tankarna" är väldigt
komiskt i mina ögon. Men så älskar jag den typen av missplacerad komik, som kommer från ingenstans.
Några fina fighter, men finalen var ett Anticimex....uh, antiklimax menar jag.
Betyget landar på 2 av 5 guldkameror. Ibland en trea. Inte värdelös, men bara för flummig.
Jag rekommenderar Captain America 2: The Winter Soldier istället.
 
Robin Andersson