0

Top 10 andra filmer som Alla har sett fast inte Markus

För ett år eller så tillbaka i tiden gjorde jag en lista över 10 filmer alla verkar ha sett men som har flygit över mitt huvud eller bara glömt att se. Tyvärr är denna lista längre än 10 kanditater så varför inte göra en del 2?
 
10. Mothra
Som den Kaiju films älskare jag är har jag sett Mothra slåss mot många monster såsom Godzilla, Gidorah och mechagodzilla…men hennes orgin story är ett mysterium för mig. Okay de berättar i varje film om Mothra men exakt hur det gick till i bilder har jag inte sett då Mothra filmen är en japansk rulle jag inte sett och jag kan redan hur den går, ett ägg kläcks, Mothra springer runt i larv form och förstör massa byggnader och sedan blir hon en puppa för att senare kläckas och vara en vacker fjäril. Denna sekvens gjordes fantastiskt i Godzilla vs Mothra som jag rekommenderar ännu mer.
 
9. Eternal Sunshine of the Spotless Mind
När jag började med mitt filmintresse var Jim Carrey världens roligaste jävel, hans roller i Dum Dummare, The Mask och Liar Liar gjorde varje tråkig eftermiddag till en hysterisk dag. Men med Eternal Sunshine of the Spotless Mind var det andorlunda, jag såg trailern på bio en gång och tänkte, va fack? Jim Carrey i en kärleksfilm? Det är ju nästan lika illa som om han skulle vara med i en thriller… Hur som helst, jag valde att inte se Eternal Sunshine of the Spotless Mind på bio och glömde sedan bort filmen helt tills folk började rekomendera den och här står jag idag utan att ha sett den.
 
8. Gran Torino
En rasistisk granne finner hopp om minoriteter i en av hans grannar och skyddar sedan sitt område från ett gäng… ja det låter som en bra film och alla dess Oscars trofér kan nog inte ljuga men Gran Torino har jag inga planer på att se på ett tag. Clintan har ett långt cv av filmer han regisserat, ett av hans senaste var American Sniper som jag verkligen inte tyckte var oscars material men vad vet jag, Gran Torino verkar vara en i mängden av Clintans rullar fast bättre än Million Dollar Baby och American Sniper och nån gång i framtiden får jag väl nypa mig å se rullen.
 
7. My Dinner With Andre
En film om vad jag förstår…2 snubbar som sitter och käkar och småpratar. Vad de pratar om och vad de äter är tills denna dag ett av livets många frågor jag ställt mig ett antal gånger. Vad ska jag säga? Det finns inga större händelser i filmen vad jag vet annat än att de byter samtals ämne då och då. Men endå det faktum att jag inte sett My Dinner With Andre, it’s inconceivable!
 
6. Amarcord
Ännu en Federico Fellini film jag missat? Vad fan…denna och La Strada fanns inte med i Fellini boxen jag köpte och Cabirias nätter fann jag på SubDVD. Vad jag kan få ut av handlingen enligt IMDB handlar Amarcord om små historier som är både roliga och nostalgiska och utspelar sig i 1930s italien. Fellini har inte gjort några dåliga rullar hitils och denna ska en dag få sin dag i min dvd spelare, men när åh när blir denna dag?
 
5. Trainspotting
Danny Boyle, oh gud vad tråkig du är. 28 dagar senare är överhypat, Vi behöver inte en till Steve Jobs film, han var ett arsel, 127 timmar och Slumdog Millionaire var bara Oscar-bait. Men Trainspotting verkar okay och scenen med Ewan Mcgregor dyker upp ur en toalett är idag ikonisk, har Danny Boyles andra skit rullar skrämt bort mig ett mästerverk?
 
4. Beatles filmerna
Oj det finns ett par av dessa så jag bara slängde in dem i en egen kategori som jag ger en plats på listan. A Hard Days Night sägs vara en av de bästa musik filmerna någonsin, men den jag är mest intresserad av är Yellow Subarine då den verkar helt jävla flummig. Min låstas syrra har alla filmerna och säger åt mig ” du är ingen filmfantast såvida du inte sett Beatles filmerna, alla” och hoppas fan inte det är sant för jag har redan tagit examen från FNS (film-nörds skolan) och ser de detta drar de nog in min examen O_O
 
3. Rashômon
Akira Kurosawa sägs vara japans bästa filmskapare… och varför inte? Majoriteten av de filmer jag sett av han är episka som 7 samurai, sorliga som Ikuru men min personliga favorit är helt klart Drunken Angel. Men Rashômon är en film som helt flugit över mitt huvud och är en av Akiras storfilmer jag missat, kanske finns det en bra anledning? Eller missar jag ingenting endå? Vem vet?...förutom dem som sett filmen såklart och nån gång i framtiden kommer jag vara en av dem.
 
2. Incredibles
Pixar i all ära och varenda jäkel dyrkar denna som en av deras bästa, så bra att den fått grönt ljus för en uppföljare som fans ser fram emot. Jag har dock inte sett Incredibles …varför? Vet inte, hitta Nemo är den sista Pixar filmen jag köpte och sedan dess har jag bara sett Pixar om nån annan vill eller om det är på tv någon dag. Incredibles är väl den filmen av Pixar man borde se istället för Cars-filmerna och Monsters University ialla fall vilket tragiskt nog jag såg.
 
1. Spinal Tap
Robin dyrkar denna film, det gör många men jag har helt och hållet missat denna goda rulle om ett fiktivt band som verkar komma direkt från sin mammas källare. Jag är en glad skit och klassiska komedier är helt uppe i min bakgård men ödet har haft andra planer för mig än att se Spinal Tap.
Markus