0

Goldfinger

Bond-maratonet återvänder efter en lång frånvaro. Jag vill inte ens minnas när jag började med temat.
Men i alla fall tänkte jag ta upp en av Bonds mest omtalade äventyr. Sean Connerys tredje filmäventyr
satte den standard som senare skulle bli Bonds signum. Häftiga bilar, snygga brudar, skurkar med
karaktärist stil och domedags klockor som tickar mot sitt explosiva öde.
Shirley Bassey sjunger ledmotivet Goldfinger med en episk stämma. Sedan hoppar vi in i äventyret,
där James Bond är på semester i en paradisort. Eller, det är vad han tror. M har skickat dit honom
för att spionera på multimiljardären Auric Goldfinger. Varför är en hemlighet. Bond avslöjar Auric som
en fuskare i kortspel, med hjälp av Aurics sexiga assistent. Men samma natt klubbas Bond ner och
vaknar snart upp med en skrämmande syn. Bruden är täckt av guld och eftersom hennes hud inte
fått något syre så har hon dött.Genteman som Bond är så låter han inte Auric undkomma så lätt
och efter lite nämre undersökning får Bond veta att Auric smugglar guld till svarta marknaden.
Men Auric har ännu värre planer, som ingen kunde förutse.
"My name is Pussy Galore."
Jag saknar när Bond kunde slappa till en brud i skinkorna, röka en cigarr eller bete sig som ett svin. Visst
har vår moderna värld utvecklats mer, men Bond har alltid varit lite av ett svin i mina ögon. Men en sak som
jag älskar är att bilen Bond kör även används i Skyfall, och inte bara som placeringsobjekt, utan även
som ett objekt som räddar Bonds liv. Aurics sidekick är den asiatiska storvuxne mannen med hatten som kan
kapa folk i bitar: Oddjob. Han poserar som en av filmvärldens bästa sidekicks. Men Auric Goldfinger själv
är nog Bonds bästa skurk, från den klassiska eran.
Goldfinger är ett spännande äventyr som diskuterar pengarnas makt på ett fyndigt sätt. Det ger även en klass
som är svår att besegra i senare filmer. Goldfinger får 4 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson