0

Dark Skies

Okej, mina damer och herrar, det är dags att byta blöja. För vi alla kommer skita på oss som fan.
Till en början visste jag inte om Dark Skies skulle vara så läbbig. Men nu vet jag att jag kommer
se brun skit i en vecka.
Dark Skies kretsar kring en familj i ett fint litet hus i ett vackert kvarter. Lagom romantiskt,
med fina barn. Fadern letar jobb och har lite svåra tider. Den 13-åriga sonen börjar se kassa
porr-filmer med sin nya och lite skumma polare. Men det värsta är att den yngsta sonen, Sam, börjar se
och uppleva saker. Han säger att något pratar med honom. Eftersom han är ung och har just hört
legenden om Sandmannen så tror han att John Blund talar med honom under natten. Men när mystiska
objekt dyker upp i huset, kylen länsas på mat och Sam börjar gå i sömnen, så tror mamman på något
värre. Fadern håller sig skeptisk tills Sam börjar pissa i brallan och vråla i en evighet, tillsynes okontaktbar.
And Andersson will shit his pants in five....four....three....two....one....liftoff!
J.K Simmons dyker upp som Pollard, en ovårdad, lugn herre som bor i en lägenhet full med tidningsurklipp
och annonser. Han vet vad som händer. Utomjordingar har kontaktat familjen. Vad som kommer hända är att
utomjordingarna kommer ta någon i familjen och det finns inget att göra åt saken. Ibland kan man slåss
mot dom för att de själva ska släppa familjen. Men annars är loppet kört för familjens idyll.
 
Dark Skies är rysligt, rysligt läbbig. Som en hemsökt mardröm fylld med bra utförda och originella jump-scares.
Jag har ännu inte sett filmer som Insidius eller Sinister, men Dark Skies gav mig en känsla av att besöka
dessa moderna skräck-klassiker som fått sådan uppmärksamhet. Det enda jag stör mig på är den ljumma
ljudvolym som gör att filmen ibland känns lite sömnig. Antagligen för att skapa stämning. Det är inte hellre
någon musik som sätter sig på hörselsnäckan.
They're eating her....and then they're gonna eat me.....OH MY GOOOOOOD!
Trots detta är Dark Skies full med intressant fakta tagen från den vetenskapliga fakta. Aliens finns.
Fråga bara min granne Olav Dratteberg. Han bor i en husvagn bärandes en plastmugg på huvudet
och studerar himmeln. Och han kan sina saker, den mannen! Dark Skies får 4 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson