1

Basic Instinct

1992. Världens bästa år. Er bästa filmrecensent föddes. Ur en ren slump valde jag att den första inköpta
Blu-Ray jag skulle se skulle vara just en film från detta år. En erotisk, klassisk thriller. Basic Instinct.
För vem saknar inte Carolco och deras forna glans? Terminator 2, Rambo, Total Recall. Underbara titlar.
Numera är Coralco död och begraven, men ett rykte säger att den kan komma tillbaka från de döda.
Det behöver inte Basic Instinct göra. Den är här för att stanna!
Michael Douglas spelar en f.d drogmissbrukande alkolist, detektiv Nick Curran. Under hans nya arbete
undersöker han ett mord på en man som författaren Cathrine Tremell (utmärkta Sharon Stone) brukade har öppna affärer med. Cathrine, som ligger med allt av alla kön, är högst intressant för polisen, då mordet
beskrevs som i en av hennes böcker. Nick Curran misstänker henne, men dras in av hennes
förföriska lekar i en relation som för in honom i drogträsket igen.
Basic Instinct är en långsamt berättad, visuellt het och vacker upplevelse. Den heta sommarsolen, det vackra
glimrande havet. Allt gör sig till bra på blu-ray. Men det går inte att nämna filmen utan att nämna förhöret,
då Cathrine visar för allt och alla att hon inte bär några trosor på sig. Wayne Knight, som spelar en åklagare
bevittnar detta med svettig panna, vilket även blev en parodi av Wayne själv i Seinfeld.
 
Överlag finns det inte mycket att säga. Paul Verhoeven har slängt ihop en grym psykologisk film med Neo-Noir
element som kan beräknas som något bland det bästa. Visst är filmen tyvärr lite för lång. Men den fungerar
fenomenalt. Att Daniel Van Bargen spelar ett svin som ingen gillar är även något som ger filmen ytterligare
bättre betyg.
4 av 5 guldkameror. Om nu Markus bara vill sluta imitera Cathrines förhör så vore det fantastiskt. Ännu bättre
om jag kunde få honom att ta på sig ett par byxor....
 
Robin Andersson

Denna underbara film har jag inte sett på.. ja.. 18 år.
Jag var i början av tonåren när jag och min kompis hade blivit lämnade ensamma i hennes hus för natten och vad passar då inte bättre än att slänga ögonen på en film. Vi går igenom hennes pappas samling där vi hittar Basic Instinct, vi läser på baksidan av fodralet och perversa som vi var redan då så blev den ett självklart val. Jag minns så väl än idag den omtalade scenen men allt annat är glömt, så kanske man ska se den igen.... för att friska upp minnet =)

Svar: Det rekommenderas starkt, Lina! Den är lite seg, men vågad. Och det är inte ofta man får se en sådan typ av kvinnlig rollkaraktär.
FilmFett