3

Dante 01

En av skaparna bakom Delikatessen har länge varit borta från filmens värld, men gjorde en come-back
med Dante 01. Lite utanför hans juridistriktion med den ytterst fina, smarta och roliga Dilakatessen.
Den måste jag se om för en recension här på bloggen. Men nu kör vi sci-fi/dramat Dante 01!
 
Planeten Dante är en brinnande, hemsk planet. Obebodd och ser ut som helvetet. Precis ovanför svävar
fängelset, Dante 01. Här finns en liten grupp extremt farliga fångar som lever farligare liv. Enbart en fånge,
ledaren Cesar, som även vad huvudroll i Delikatessen, håller folket under kontroll. En ny fångväktare
anländer med en ny, förvirrad, namnlös fånge. Den nya väktaren raderar mannens minne och påstår
att hans blotta närvaro är ett experiment. Den nya fången, Saint-Georges som han kallas, har övernaturliga
krafter att hela och kan själv inte dö. Folket ombord börjar undra om han är demon eller gud.
 
Dante 01 är jävligt snyggt filmad och har en klaostrofobisk stil. Men filmen är relativt händelselös och svår
att ta sig igenom en andra gång. Trots detta har den den där känslan av konstant ovetskap vilket resulterar
i spänning. En olycka frammåt mitten av filmen påverkar gruppen till att samarbeta, vilket är en svår uppgift.
Men denna scen är intryckt de sista 20 minutrarna.
 
Alla fångar är rakade vilket gör det svårt att skilja på karaktärerna, då alla är vita. Detta kan vara menat
som en symbolism för att alla, inklusive vakterna, är fast i Dante 01, och därför likvärda. Men
en av de mer brutala fångarna kallar man för Buddha. När han räddas av den övernaturliga Saint-Georges
så förändrar Buddha sin karaktär och blir lydig som en hund. Det var ganska oväntat, faktiskt.
Mums!
Att ge en film en religös touch är svårt som fan. Särskilt om man, som mig, kan tycka att det är sliskigt.
Men Dante 01 lyckas ge filmen religiösa undertoner. Därför landar betyget på en stabil 3 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson

Det är en film som gjorde mig glatt överraskad, trodde den skulle vara värre än kattskit men den är ju ändå rätt bra för att vara fransk.... eller vad den nu kommer ifrån..

Svar: "rätt bra för att vara fransk"....det är en ren skam att läsa dom orden. :) Men jag tror på ett ungefär att jag förstår hur du tänker. Vissa filmer kan vara för stereotypiska ibland.
FilmFett

SV: Jag hatar i regel icke engelskspråkiga filmer för då måste jag ju råläsa texten. Och med min halv dyslexi så missar jag ju halva filmen =)
Och fransmän och sci-fi, inte trodde jag att de kunde göra sånt =)

Svar: Kan klart vara svårt med dyslexi, men det blir ju lätt att "stänga dörrar" för de flesta filmerna om man inte tar sig genom en textad film då och då.
FilmFett

Dyslexi vet jag iofs inte om jag har, har igen diagnos men jag stavar som en kratta och tackar för alla rättstavningsprogram som finns. Och jag läser sakta, väldigt sakta. Hinner ibland inte läsa klart meningen på teven fören den är borta och det är irriterande. Ber nån mig att läsa högt så tar det stopp helt, då kan jag inte ens forma de enklaste orden. Gå någorlunda bra om jag få läsa meningen tyst för mig själv innan jag ska läsa den högt men jag föredrar att backa undan. SÅ kanske är det dyslexi, jag hade truten med mig i skolan och tala mig till betygen =)