0

The Long Kiss Goodnight

Att recensera denna filmen kommer inte blir en enkel match. Trots allt kan jag inte förklara varför
jag känner just det jag känner för denna filmen. Många uppskattar denna filmen, och det är helt okej!
Men som ni redan märker så har jag svårt att dra mig till resultatet, trots att dess positiva saker är riktigt
häftiga!
Samantha är en hemmafru som lever ett lugnt liv. Detta trots att hon vet att hon har fått minnesförlust kring
vem hon var innan hon blev Samantha. Men efter att hon slår i huvudet börjar hon minnas saker. Eftersom
att hon och hennes dotter, Caitlins liv börjar bli i fara då farliga män jagar efter henne, måste hon ta reda
på vem hon är. Med hjälp av detektiven Mitch börjar Samantha sin resa tillbaka till sitt ursprung som
farlig lönnmördare.
 
Då och då under filmens gång så bekantar vi oss med Samanthas "andra jag" i Charly. Dessa personligheter
är varandras raka motsatser. Samantha beter sig som en mogen kvinna och Charly är som en ouppfostrad
tonåring med dödliga knep i hur man tar livet på folk. Men den som verkligen höjer stämningen är Samuel L
Jackson som Mitch, en detektiv som är en billig slusk, men fungerar som en form av John Mclane under
filmens gång. Faktum är att regisören till Long Kiss, finländaren Renny Harlin, gjorde även Die Hard 2.
Filmen har fått stor uppskattning för sin kvinnliga, häftigare actionhjältinna och sina fantastiska actionsekvenser.
Trots detta så gillar jag inte filmen! Jag kan fortfarande inte sätta fingret på varför. Tanken på att en mamma
levt livet som lönnmördare säljs inte riktigt till mig. Det är lite svårt för mig att se hur en hemmafru, som matar
barn och läser sagor kan hantera vapen. Denna bilden är något som bara inte tilltalar mig. Och jag kan inte
få denna bilden ur hjärnan. Som när Samantha hackar morötter och blir så inne i sitt hackande att hon
kastar in kniven i väggen.
 
Filmen är dock inte helt värdelös. Skådespelet är bra och Gina Davis är het som den aggressiva Charly.
Att jag inte gillar den beror bara, rätt slätt, på smak och personlighet! Jag tror att ni gillar den om ni
ger den ett försök!
 
2 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson