0

Snow Crash (bokrecension????!!!!!)

Böcker är ju till för nördar! Jävla nördar som inte kan spela fotboll eller bygga hus med sina egna
nävar! Men eftersom jag är nörd så tar jag och gör en specialare här! Denna boken rekommenderade
GoodBadFlicks i sin recension av Hackers. Så när den hittades för en bra peng så var det dags att ta
tillfället i akt!
 
Det finns två världar. Reality, som är en form av futuristisk verklighet där pizza-leverantörer
har ett lika viktigt jobb som FBI-agenter och där maffian styr nästan alla yrken. Det finns även Metaverse,
en virtuell verklighet där man kan agera med hjälp av förkroppsligade avatarer. (Typ som Second Life).
Hiro Protagonist är en svärdfighter, datahacker och pizza-leverantör. När hans ex-tjej avslöjar ett möjligt
terrorhot, kallat Snow Crash, så måste Hiro, tillsammans med den 14-åriga kuriren och skateboard åkande
bruden Y.T dras in i ett farligt äventyr med maffia, ryska radioaktiva bikers och datahackers.
 
Snow Crash är en ytterst bisarr historia, vars gyllene ögonblick är lite som science-fiction varianten av
vad Harry Potter går igenom. Fast istället för stora troll får vi världens snabbaste motorcykel-jakt i Metaverse
och även en historisk bakgrundshistoria till data-virus. Jag uppfattar Snow Crash som en ganska ologisk
bok, men den berättas med en sådan energi att jag vägrar släppa taget om bokens innehåll. Datavirus som
påverkar användare bakom datorn är en intressant idé som utförts logiskt i boken. Dessutom är den absolut
riktad till äldre läsare, då den innehåller sex och droger.
 
Trots att den slutar abrupt och är lite luddig i sin förklaring så har den attityd och lustiga händelser.
4 av 5 guldkameror. Något bland det bästa jag läst! Vilket leder till att jag vill se mer cyberpunk i media!
Niel Stephenson är väl värd att kolla upp igen!
 
Robin Andersson.