0

Mad Dog Morgan

Att recensera Mad Dog Morgan är inte alls en enkel uppgift. Jag har aldrig hört talats om den verkliga
historien och min kunskap om historia överlag är pinsam! Men här vill jag, trots detta, lägga upp mina
åsikter kring denna Australiensiska 70-tals film.
En ung Dennis Hopper spelar Daniel Morgan, en irländsk man som sökt guld och rikedomar i Australien.
När han misslyckas så blir han beroende av opium och slängs in i fängelse i några år. Detta är vad jag
i alla fall tror händer, då allt detta sker under loppet av 10 minuter. När Morgan släpps ut så stjäl han
hästar, men blir skottskadad. Med hjälp av en auberginer, Billy, blir hans skottskada läkt och han räddas ur
en säker död. Detta leder till att Morgan och Billy börjar råna och ställa till med problem för bybor. Trots
detta får han en form av hjälte-status då de flesta fattigare folken uppskattar hans kamp mot de rika.
Som en våldsammare form av Robin Hood.
 
Som ni säkert förstår så hoppar filmen oerhört mycket och består mest av montage. Ungefär som Dune, där
de flesta scenerna staplas på varandra i ett relativt krångligt mönster. En massa nya rollfigurer dyker upp och försvinner lika snabbt igen. Som i Dune måste man se Mad Dog Morgan ett antal gånger för att uppskatta den.
Dennis Hopper hade även en svår period med alkoholen i filmen, så om ni tycker några scener känns flummiga
och osammanhängande, så är det för att Hopper knappast kunde stå upprätt. Trots detta så är han väldigt
dedikerad i sin rollprestation och gör ett rysligt fint jobb. Synd att en sådan stjärna inte finns med oss längre.
 
Mad Dog Morgan har även ett soundtrack som påminner väldigt mycket om The Shining.
Kan det vara utgåvan som jag fick låna av Jonas Hansen, som råkar ha denna typen av musik?
Eller är det så att The shinings musik inspirerades av Mad Dog Morgan? Tål att tänkas på.
 
Filmen har sina ögonblick med får inte mer än 2 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson
 
Ps: Jag tillät Markus att recensera Razorback här på filmfett, men såg den själv i veckan.
Kan konstatera att jag uppskattar Razorback väldigt starkt. Snyggt foto, bra spänning och miljö.
Detta gör filmen till en go monster-rulle.