0

NOVEMBERS BÄSTA: The Guest

 
Maika Monroe är en av få skådespelare som jag tycker är jävligt snygg, karismatisk och är en bra skådis. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt är lite kär i henne! Och det är fan inte ofta en snubbe av min cyniska karaktär kan påpeka sånt. Men The Guest har även Dan Stevens (Downton Abbey) samt Chase Williamson (John Dies at The End), som intressanta tillägg.
Vill tacka GoodBadFlicks för ytterligare ett skönt filmtips. Snubben kan sina saker!
Familjen Petersson lider av att deras grabb, Caleb, dog i kriget i Afganistan. Mamman är ensam hemma när en kille knackar på. Den trevliga, snygga killen presenterar sig som David, en vänn till Caleb. Han har just återhämtat sig från krigsskador och det första han vill är att besöka Calebs familj för att kolla att de mår bra. David är inte svår att tycka om, vilket gör att han får bo hos familjen några dagar.
 
Han bekantar sig med familjen. Den stressade pappan Spencer, det unga mobboffret Luke, samt den lite kritiska storasystern Anna. Men en sak är säker. David har våldsamma tendenser. Han skadar folk som vill skada familjen och hans beskyddande faktor är lite smått obehaglig. Så Anna börjar utforska mer om David, och vem han är.
 
The Guest är en rysligt snygg film. Ett exempel är den fest som Anna och David går på, med bisarr ljussättning som känns härligt psykadelisk. Skådespelet är väldigt övertygande, vilket några mindre kända stjärnor oftast kan genomföra, med bra dialog och läbbigt framförande. Skönt med nått annat än det vanliga drägget från Hollywööd.
Suck...Maika...en dag skall du bli min! Så länge varelsen från It Follows inte hänger efter henne.
Musiken är väldigt skön punk och rock blandat med retro-synth, som förövrigt är min favoritgenre. Detta, tillsammans med det fina tempot och de vackra färgerna jag beskrev, gör The Guest till en utmärkt natt-film.
 
The Guest sitter mellan fullpottare eller en 4a. Men eftersom jag verkligen gillar filmen till mitt hjärta, så får den...
5 av 5 guldkameror!
 
Robin