0

Markus top 10 filmer ÅR 2015

 

Okay innan vi börjar, så kan denna lista komma å ändras inom snar framtid, varför? Jo det finns 2 filmer under 2015 som släpptes men som inte kommit til lsverige och finns inte att ”låna” digitalt någonstanns medans jag skriver detta, dessa filmer är Det Helt Nya Testamentet, en film där Gud bor i en lägenhet i bryssel med Benoît Poelvoorde i huvudrollen. Lite skeptisk över hur denna kommer bli men jag hoppas att den är bra nog för att få plats på min top 10 lista snart.

En film jag inte är skeptsik på alls är ju dock Mi Gran Noche! Den senaste filmen av min nya favorit av de moderna regissörerna Alex De La Iglesia som prydde Filmfetts första temavecka år 2015 då vi gick igenom hans mer välkända archenal av roliga filmer. Mi Gran Noche kommer troligen dundra igenom top 10 listan och hamna i top 5 på direkten men först måste jag se filmen och å vad jag har letat.  Vi har ju också The Hateful 8 som kommer strax men listan måste publiceras så den får också en plats men jag får nog allt publicera en uppdaterad lista så småningom,

 

Men för vad vi har, här är Filmfetts top 10 bästa filmer år 2015

10. Ted 2

Vad gör Ted 2 på denna lista? Helt ärligt så behövde jag bara en top 10 plats och Ted 2 var inte världens sämsta film, men definitivt underlägsen sin föregångare. Många bra skämt men vissa scener och skämt som inte går någonstanns. Ted 2 är en typisk komedi uppföljare som ställer intressanta frågor om vad det betyder att vara männsklig för att sedan dra på medioker flumhumor som funkar ibland. Ted 2 blir den enda filmen på denna lista som får en 3/5 i betyg och nu är det bara uppför från denna punkt.

 

9.        Ex-Machina

Först trodde jag verkligen Ex-Machina skulle vara en sån där ” ugh maskiner är också människor” film och bli lite som Her, en film jag inte alls är intresserad av att se, men fy fan vad Ex-Machina överaskade mig med både specialeffekter, stämmning, musik och handling. Ex-Machina var årets stora fel jag hade om en film, först såg jag den bara för Joel hade rekomenderat den men vi har så olika filmsmak som det går men ju längre in i filmen ju bättre blev den.

 
 
 

8.        Avengers: Age of ultron

På tal om kusliga robotar har vi här 1000 tals av dem och de alla har James spaders röst som jag först inte gillade alls, hans röst lät inte alls som artifiktionell inteligens, men sen när jag väl började tänka på det, det gjorde inte Hal 9000 heller och han är filmhistoriens bästa robot och sedan när jag såg filmen så hade Ultron så mycket personlighet att man glömde bort det klagomålet. Lite onödig romans åsido (för tillfället ialla fall) så är Age of Ultron en underhållande films som jag diggade mer än den första Avengers filmen. Nu kan jag inte vänta att se den nya Captain America som avslutar de trådar som Age of ultron började pilla på. Age of Ultron var också roligare med skämten än första Avengers, bättre skurk, mer djup och helt enkelt en bättre film.

 
 

7.        Spectre

Robin kan suga min pung, SPECTRE var absolut värt varenda riksdal. Musiken var så passande i öppnings crediterna (?) och introt med helikopter scenen över Mexicos day of the dead firande. Att se alla de tidigare filmerna vävas ihop är underhållande men det stora klagomålet jag har här är att Silvia från Skyfall dras in som en av Oberhausers henchmen och jag som tyckte det var så bra att han var en fristående skurk. Tvärr blir den lite överdriven klichée aktig med en reveal som var mer onödig än denna lista men i det stora hela är den min favorit från Craig-serien, se den, tro inte på Robin, han jobbar för Illuminati.

 
 

6.        Ant-Man

Marvel vet fan hur man gör en dum idé fantastiskt underhållande. Jag är inget större fan av Paul Rudd som komiker, men som superhjälte är han underhållande som fan. Bortser man från alla vetenskapliga errors såsom att de fortfarande borde vara lika tunga varesig små eller normal stora eller att sjunkandet skulle förvränga organen så värst att en person skulle dö direkt pga trycket på ens inälvor så är Ant-Man en av de bättre och roligare MCU filmerna tillsamans med Guardians of the Galaxy och Captain America the winter soldier. Skurken är bra fast han var med lite för lite för min del men Corey Stoll som spelatr Yellowjacket är en skådis jag verkligen gillade i House of Cards så den punkten var nog mer personlig..

 

 

5.        Shaun the Sheep movie

Alla som inte gillar Aardman har fel och Shaun the Sheep, baserad på barnprogramet med samma namn var större än ett vanligt avsnitt men inte överdrivet stor, det är Shaun i storstaden och det är mer karaktärer, det är inte någon världsförstörelse eller så utan det är som ett utdraget avsnitt med bra skämt, för både vuxna och barn. Aardman gör det igen och denna gick från play knappen till min näst bästa Aardman film efter Wallace & Gromit, curse of the Wererabbit.

 
 
oohh nu börjar det bli spännande, eller hur?
 

4.        Kingsman

Ugh, från fanskapet som gjorde X-men first class? Jaja trailern ser ok ut typ som Austin Powers eller Agent 117, visst jag kan väl hänga med. Detta var mina tankar iNNAN jag såg Kingsman, mina tankar efteråt? ”NÄR FAN KOMMER DEN UT PÅ BLU-REY????”. Kingsman är kanske årets roligaste film och ja, lite kliché fylld men handskas bra med stereotypiska trender i agent rullar och bjuder på bra action, skämt på Sveriges bekostnad och såklart Mark Hamill som jag inte alls trodde var med i filmen. Se Kingsman, och bli glatt överaskad om du likaså mig var en tvivlare.

 

 

3.        Jurassic World

Än en gång har Robin fel enligt mig (vilket är jävligt ofta nu när jag tänker efter....), ja det finns kaske årets värsta karaktärer i filmen (fuck de där jävla barnen aså, jag brukar inte vilja se barn skadas i filmer, men i denna satt jag och verkligen hoppades på att dinosaurierna skulle få sin lunch) och en värdelös subplot, men va fan! DET ÄR Jurassic Park...eller um World! Jag var så hypad på denna film, var det exakt vad jag hoppats på? Nae men endå satt jag fastspänd i sätet och var verkligen insatt i handlingen. En av de bättre blockbusters i år men finns verkligen saker som kunde ha tagits bort (looking at you horungar).

 
 

2.        Star Wars- The Force Awakens

Årets mest hypade film gör få besvikna, nej seriös 95% på rotten tomatoes och 100% nöjda biobesökare och är hitils den enda filmen som gjort mig tårögd, fy fan vad JJ Abrahams har räddat serien. Felen var få, utvecklingen framåt och så mycket jag skulle vilja berätta men det är mest spoils så jag ska nog ge fan i det. Se Force Awakens helt enkelt. Men om jag nu avgudar denna film, varför är den då bara 2a? Det var nästan så att den hamnade på första plats men en film var en gnutta bättre men star wars The Force Awakens var helt klart en av årets höjdpunkter.

 
 
 

1.         Mad Max

Ja Robin, Mad Max kommer få en review, ta det lungt. Mad Max var kort på både story och karaktär, men hela filmen var en sju jävla rush och allt såg perfekt ut, film är ett visuellt medium som ska se mer än höras och fan vad grafiskt tillfångande den var. Musiken var perfekt för typen av film, miljön, trots att det bara var öken kändes levande och alla stunts var finemang. Vi behöver fan mer action filmer som Mad Max där man verkligne känner fara utan att tänka ” allt det där är en dator”. Mad Max var inte bara årets bästa film, utan också årets testosteronfyllda rush som skulle få en att gå ut ur biografen och sparka en kattunge. Mad Max Fury Road får toppbetyg utav både mig å Robin, en film som håller sig i längden och få misstag skedde.

 
 
Markus