0

2015 - Robins Återblick

Oh, what a year.....what a LOVELY year!
 
Detta året kan jag med glädje påstå att jag har nog sett flest filmer hittils på ett år! Under hela sommaren proppade jag i mig minst en film om dagen! 2015 varit fullt av tragedier inom filmvärlden: legendariska namn har gått ur tiden. Wes Craven, Roddy Piper, Robert Z'Dar och Christoffer Lee, för att nämna de största. Men filmåret 2015 har varit grymt imponerande.
 
Nu kollar vi på de filmer jag skulle vilja prisge mest! Som vanligt så menar jag av de filmer jag faktiskt SETT i år. Så att filmen ifråga kommer från 80-talet eller förra året spelar ingen roll. Har ni problem med detta? Vem fan bryr sig? Nu kör vi!
Årets sämsta: Jag har sett min andel av skit i filmvärlden. Men Left Behind, en överreligiös skithög med en tröttsam Nicholas Cage, lyckas vara det sämsta jag nånsin sett! Den får en nolla av oss på filmfett!
 
Årets dokumentär: I början av året fick Life Itself mig att fälla stora tårar om den legendariska Roger Ebert. Den är verkligen jätteintressant, men från ett oväntat håll kommer The Otherworld och får äran att bli årets dokumentär. Gillar man mystiska platser och vill se Richard Stanley delge sin passion för The Zone i Frankrike? Kolla på in The Otherworld!
 
Årets hidden gem: Har man aldrig hört talats om Nightbreed, och råkar hitta filmen i en filmbutik och ger den en chans, så är chansen stor att du kommer bli glad som en liten 12-årig tjej! Att denna kultfilm lyckats undgå mitt intresse är rätt sjukt. Älskar den filmen!
 
Årets skräckis: Av alla skräckfilmer jag sett i år, lyckas It Follows ge mig en underlig känsla. The Babadook är djupare i jämförelse, men att höra musiken, se fotot och bländas av mystik är något jag gillar snäppet bättre än Babadook!
 
Årets koncept: Jag måste bara påminna er om att kolla in Shrink. Denna cyniska psykolog som tvingas bemöta att hans värsta patient är sig själv är ett sjukt intressant och deprimerande koncept. Jag tog den närmast hjärtat och jag vägrar släppa hur viktig den faktiskt är för vårt moderna, deprimerande samhälle.
 
Årets sämsta scen: Liza Minelli skär av våra öron när hon sjunger den läbbigt äckliga All The Single Ladies. Fy...fan vad hemskt detta var! Sex and the city 2 kommer dyka upp senare på listan igen.
 
Årets besvikelse: Visst, Jurassic World var skittråkig, men den hade jag ingen större förväntning på. Men att se en sådan slö och ointressant förhållning som Spectre rekomenderas inte. Nej, den var väldigt ointressant, tyvärr.
 
Årets bästa skådis: Det blir en slips, öh, jag menar, en delning mellan två namn. Barbera Steele gjorde The Butterfly Room från medioker till väldigt intressant. Hon gjorde ett kanonjobb! Även Jake Gyllenhall var enastånde som en mentalt sjuk kameraman i Nightcrawler.
 
Årets bästa skurk: Scorpio, en sadistisk och inhuman mördare och psykopat från Dirty Harry har ingen somhelst repekt för människoliv. Rysligt bra fiende.
 
Årets dubbelroll: Domenic Cooper spelar både terrorist och oskyldig måltavla i The Devils Double. Och han spelar lika intensivt som en blåsa i din mun efter att ha ätit en saftig skinka.
 
Årets bästa biofilm: Mad Max flög på pålare och hoppade mellan bilar i en film som har en enda, gigantisk biljakt i sig! Fury Road var galen och häftig och alldelles, alldelles....suck....underbaaaar! Jag såg The Force Awakens igår och den är rysligt nära att vara årets bästa upplevelse den också. Men Fury Road var ett bildäck bättre.
 
Årets tråkigaste film:  Inte den sämsta, den har vi skrivit längre upp på listan. Men den längsta, segaste geleråttan får Sex and The City 2. Hände ens någonting under filmen? Det var något med kondomer har jag för mig...nej...usch!
 
Årets 80-talare: JCVD vrålar i slow-motion av glädje och testeron när hans underbart ostiga Bloodsport vinner priset! Och vilka deltagare har vi haft här? Wierd Science och St. Elmos Fire är bra att nämna.
 
Tre nya favoritfilmer: En extra-insättning kommer nu när jag fått tre nya favortfilmer i min samling. Planet of The Apes (från 60-talet), Dirty Harry samt den imponerande The Guest!
 
Fyfan vilket långt inlägg det blev, men så gör vi här ibland på FilmFett. Nu önskar jag er alla ett Gott nytt år!
Ta god hand om er och era medmänniskor.
 
"You will ride eternal, shiny and chrome."
 
Robin