0

FILMFETT-FREDAG

 
Året är 1996. Fyra miljoner kor slaktas av Storbritannien efter upptäckt av galna ko-sjukan. Mona Sahlin lämnar Sveriges riksdag. Vintern börjar närma sig och datumet slår 13 September. Biograferna slår upp sina dörrar för filmen Mission Impossible.


Jag minns att jag var 16 år när jag såg Mission Impossible 1 för första gången. Jag hade redan fått se 2:an inspelad på en dammig VHS-kopia som jag hittat i källaren.

 

Min stora bekännelse är att jag gillar 2:an och jag gillar den fortfarande än idag. Många hatar den på grund av dåliga action-scener, dåligt skådespeleri, dåligt manus och kallar den rent ut sagt tråkig. Men när jag fick se den första gången så tyckte jag Tom Cruise gör en riktigt imponerade roll som agenten Ethan Hunt. Men nu är vi inte här för att prata om 2:an. Förlåt. (I got carried away.)


Ethan Hunt är en agent inom den hemliga organisationen Impossible Mission Force. Plötsligt en dag så får dom veta att information om agenterna i organisationen har stulits av en rysk spion. Hunt får uppdraget att hitta informationen innan det är för sent. Men till slut blir han själv anklagad för ett mord han inte har begått och samtidigt har han dom riktiga spionerna efter sig.


Det jag gillar med den första filmen är att det är ett välskrivet manus med avancerad dialog, utmanande skådespelare som vågar att improvisera när det behövs och Tom Cruise har sån himla karisma! Man har många frågor första halvan av filmen. Vem är den riktiga "skurken"? Vem kan man lita på? m.m.
Något man älskar med filmen är såklart öppningscenen! Den klassiska tändstickan som tänds på fyr till den exalterande melodin i bakgrunden. Det är en scen som jag tycker alla borde få uppleva någon gång i livet. Ni som är otåliga och gärna vill kolla in introt just nu. Spana in här:


https://www.youtube.com/watch?v=PeKW0stTThk

 

I alla fall. Det är många välutförda action-scener allt från fighter på ett tåg i full fart till bil-explosioner på gatan. Många oförutsägbara moment som man hoppar till av. En del humor som passar in när det behövs. Fotot är riktigt bra. Jag gillar verkligen slutet. Man får klarhet på alla frågor man har haft. Specialeffekterna är bra för sin tid.
Om vi ska komma till nackdelarna med denna filmen så kan jag tycka något saknas i den första filmen. Jag vet inte exakt vad. Men det är något. Vissa karaktärer tycker jag man kunde gått mer på djupet på. Jag ville ha mindre Ethan och mer story på birollerna. "Skurken" gör ett helt okej jobb som rysk spion. Men jag har sett bättre "bad guys" på film. Sen får jag nog säga att detta är inte min favorit av serien men den är definitivt underhållande än idag.

En av birollerna skådespelas av Jean Reno som ni säkert känner till från filmen Léon.
 

Utöver det negativa så skulle jag säga att detta är en helt okej action-rulle!

En modernare version av James Bond.
3/5 guldkameror

 

Vi ses nästa FilmFett-Fredag!

 

 

Joel

 

Joel, Film, filmfett, filmfett fredag;