0

Alan Patridge: Alpha Papa

 
I det lilla samhället Norfolk sitter en av radiostationens kändaste profiler, Alan Patridge.
Radiostationen ska byta ledning och få en ny outlook i företaget. Alan får veta att hans
jobb är i fara och att han eller en av de andra profilerna, Pat, kan få kicken. Alan räddar
sitt egna skin och Pat får lämna företaget. Under radiostationens fest kliver Alan in, ovetandes
om att Pat har tagit gisslan med hagelgivär. Då Pat och Alan kommer överens oväntat bra
under omständigheterna vill polisen att Alan ska ansvara för att vara deras mellanhand mellan
Pat och polisen. Olyckligtvis kompliceras saker, då Alans personlighet inte riktigt passar i detta
viktiga uppdraget.
 
Alan Patridge som karaktär spelas av den legendariska Steve Coogan och han har medverkat
i allt från tv-serier till radiostationer i Storbritanien. Men hur fungerar konceptet för film? Jo, jag
har inte följt Patridge mycket alls. Faktum är att jag knappast visste vem han var. Men när
jag såg filmen skrattade jag högt. Den brittiska sarkastiska, becksvarta humor blandat med
Alans egoism och misslyckande situationer leder till gapskratt. Ändå kan man inte sluta älska
honom. Dialogen är rapp och rolig, så det mesta känns improviserat. Vännskapen mellan Pat
och Alan blir väldigt humoristisk när båda, under Pats ledning, genomför en radiosändning
från hur läget är i byggnaden. Polisen har alltid dålig tajming, vilket resulterar till humoristiska
situationer och filmens final är oväntat humoristisk i samma stil som hela filmen har.
 
Själv har jag bara sett filmen en gång, men den kommer ses igen. Det var Markus som rekomenderade
den och hans rekommendation satt varmt i hjärtat. Nu måste jag bara se Panik i Byn också, eftersom
kortfilmerna fångat mig i dess charm. Alan Patridge: Alpha Papa får 4 av 5 guldkameror.
 
Robin