0

Tulpa

Neo-Giallo är en välkommande genre som nästan blivit förnedrande med diverse "straight to DVD"
filmer vars rykte förnedrat genren. Till och med Dario Argento har tappat lusten. Vi får hoppas att
hans nya Sandman håller måttet, som han lovat. Men det finns hopp! Och hoppet heter Tulpa!
"Surrender to your Tulpa."
Tulpa är en film från 2012, som märkligt nog har en väldigt svag IMDB-sida. Filmen handlar om Lisa
Boeri, en större försäljare på ett framgångsrikt företag. Hennes jobb är i nuvarande läge väldigt stressigt,
med möten med andra företagare och beslut som kan rädda företaget. Stressen tär på henne så Lisa
släcker sin sexuella lust på den pornografiska klubb som heter Tulpa. I dessa mörk-röda korridorer
med bisarr inredning av indisk härkomst, hittar hon den njutning hon söker. Men alla dom hon har
sexuellt umgänge med, mördas av en svartklädd, hotfull och sadistisk mördare. Nu måste Lisa skydda
sitt rykte på firman och finna ett avslut på mördarens besatthet.
Redan i filmens början få vi se en bakbunden domenatrix-liknande sex-akt i ett hotell-rum. Den bakbundna
kvinnan blir vittne till hur hennes nattliga ligg mördas brutalt och får sina juveler avskurna. (Som tur är
ser man inte själva "oh, my GOD! Blunda for Christ sake!"-scenen) En annan obehaglig döds-scen sker
på ett stängt tivoli mitt i natten, då samma mördare letar efter ett andra offer. Detta leder till en smärtsam
död med taggtråd och en karusell.
 
Trots filmens grövre natur så är det inget som känns så obehagligt att man vill blunda. Tvärtom så ligger
våldet på en perfekt grad. Tortyr och Giallo ska inte gå hand i hand. Det konstnärliga får inte överskuggas
av brutalitet. Här lyckas regissören Federico Zampaglione genomföra sin uppgift. Utan att härma andra
regissörer så använder han sin egna filmstil och blandar med väldigt intensiva färger och spännande miljöer.
Om det är en sak man kan nu för tiden, så är det snygga omslag.
Det finns även en intressant tvist i filmens final som känns välkommande. Tyvärr är filmens längd för kort,
vilket gör att det är svårt att få en inblick i psykologi. Till skillnad från Deep Red och Phenomena, som
gör att filmens hemligheter spelar mot varandra som ett engagerande pussel.
 
Men överlag är filmen spännande, lagom erotisk och aldrig krystad eller dålig. Trots att den inte är så
minnesvärd. Musiken är också rätt god, men inte så minnesvärd. Det känns också kul att se en film som,
till skillnad från Amer, är inget annat än en äkta Giallo. 3 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson