0

Felidae

Francis är den nya katten i trakten, han och hans ”burköppnare” har nyss flyttat in i ett fint hus i staden. Det första Francis gör är att gå ut på gården …..där han finner en död katt. En annan katt vid namn Blaubart (Bluebeard i den engelska dubbningen) är övertygad att denna döda katt och de 3 andra som mördats under en kortare tid är en människas verk, men Francis är skeptisk och börjar undersöka saken då han är 100% säker på att morden har en koppling till varandra och är utförda av en katt. Francis och Blaubart söker upp en gammal katt vid namn Pascal som kan hantera datorer. Francis jakt på sanningen får han att möta ett helt gäng med olika katter, Joker och Kong t.ex. som tillsammans med Blaubart är medlemmar i Claudandus sekten, vem är Claudandus? En katt som överlevde experimenttester av en galen doktor vid namn Preterius som jobbade på ett medel som skulle kunna hela öppna sår.

 "Do you know the meaning of this word, Felidae?"

Efter att Preterus fått sin hals uppsliten av Claudandus bildades sekten i det gamla laboratorierummet. Francis möter även Felicity, en blind men vis katt som berättar om kattkyrkogården som vakas över utav Jesaja. Alla karaktärer ger Francis information som blir viktig och han hittar snart ett projekt som kallas Felaidae. Ett projekt som Claudandus startade och går ut på att skapa en ren ras av katter och fördjärva människans eviga genetiska manipulationer av katter som pågott sedan de gamla egypterna. Efter mer information sökning och subtila ledtrådar i hans drömmar får Francis veta att Joker är en av de som styr projektet, men projektets huvudansvariga är Claudandus som lever….men vem och vart är han?

"Felidae. Evolution has created an astounding number of various creatures. Not one however deserves the respected wonder the genus Felidae has earned."

I början ser Felidae ut som att vara en engelsk version av Pelle Svanslös eller nått men sen knockar den dig med mord, blod, våld och sex och allt detta involverar katter. Historien kickar igång riktigt snabbt, Francis berättar att han är ny möter en annan katt och BOOM så börjar mordgåtan. Animationen är fin och jag fann inte många goofs i detta parti under filmens gång. För att inte spoila för mycket kan jag nog säga att under filmens gång finns det många troliga mördare, ibland verkar det vara kulten som ligger bakom det, ibland traktens stora mobbare, för att filmen sedan ska ta en rejäl U-sväng, först verkar det bara vara för att jävlas ” aha det såg du inte komma va?” men under den sittningen såg jag ledtrådar som gjorde det rimligt. Första gången jag såg filmen kändes avslöjandet av mördaren bara vara för att chockera tittarna men det visade sig att filmmakarna (och författaren bakom boken med samma namn, som jag inte har läst men efter denna film blev jag sugen på det) hade planerat den stora tvisten hela tiden. Medans jag skriver detta inser jag också att detta är den tredje tecknade vuxen film med katter i huvudrollen jag gått igenom, Fritz the Cat 1 &2 var de första, men vilken är bäst? Felidae har hemska bildrutor, groteska visioner och en mycket invecklad story som betalar av sig med ett av de saftigaste slut jag sett i en tecknad film på länge, medans Fritz var politisk satir som verkade mer vara flera historier ihop tryckta till en lång film med en karaktär som är så svinig att han lämnar folk som hjälper honom att dö så ae….Jag tror Felidae är den bättre film med sitt chockerande innehåll och noir känsla, men Fritz är den roligare filmen jag kan se flera gånger om och om igen, Det var inte lika kul att se om Felidae när man vet vem mördaren är. Felidae får 3,5/5 guldkameror. Se den gärna, men efter barnen gått och lagt sig, detta är inte en film med gulliga katter, detta är en sadistisk film med mer döda katter än en djurkyrkogård.

 Markus