2

Robins Topp Tretton Sci-Fi Filmer Del 3

Då hoppar vi in i science-fiction världen igen och fortsätter med 3 filmer på listan.
Läs, gråt, skratta eller bli fly förbannade.
 
7: The Fifth Element
Nittiotalets framtidsversion var bäst! Bruce Willis hade hår, bar en tight och ifrågasättbar nätbrynja
och körde taxi som en galning. När den läckra och perfekta varelsen i form av Milla Jovovich
visar sin söta nunna blir Bruce kär. Bara ett problem. Hon är galaxens enda hopp mot ett dödligt
väsen. Femte Elementet blandar humor, fantastisk klippteknik och fantasifulla vyer. Luc Besson
hittade på idén redan som barn och hans utveckling i filmen skulle bli bättre om rullen hade varit längre.
Men nåväl, vi fick ju i alla fall en actionpackad, vacker, kärleksfull film med karaktär och stil!
Jag hoppas att vi upptäcker liv i andra galaxer snabbare, så framtiden blir lika snygg som här!
6: Starship Troopers
Kriget mot rymdbaggarna blir svårare och svårare. Men med hjälp av typiska propaganda-filmer
rekryteras fler och fler ungdomar till kriget i tron att det blir en baggis! (Sorry för skämtet). Johnny Rico
ser döden i vitögat när han upptäcker vilket hot baggarna utför och hans tre vänner utvecklas av
krigets fasor. Den charmiga Carl Jenkins blir en kylig strategier som bär Nazist-liknande uniform
mot filmens mitt. Det är sådana detaljer, blandat med de storslagna och oslagbara effekterna som gör
att ett episkt rymdkrig får många liknelser till krigets fasor från 1940-talet. Paul Verhoevens storslagna
film är inte lika välutformad som Robocop, men väldigt sann och minnesvärd.
5: Escape From New York
The Big Apple är numera en stor fängelse anställt. Så länge de kriminella håller sig innan för de gigantiska
murarna så får de leva som de vill inne i staden. Men när Presidentens flyg kraschar i stadens hjärta så
får fången Snake Plissken 24 timmar på sig att rädda honom. Lyckas han så får han frihet. Misslyckas
han så sprängs han av en inopererad bomb. Snake är en klassisk anti-hjälte. Skeptisk mot USA's
land och bryr sig inte ett skit om krig och politik. Istället för att flexa med muskler och sparka skiten
ur skurkar, så tvingas han hålla sig vid liv utan att utmana omöjliga odds. Det är därför filmen blir så
spännande. John Carpenter har återigen hittat ett sätt att kritisera makterna i USA och gör det
med stora framsteg. Lite väl extremt med New Yorks fängelsecell, kanske? Men det passar mig i
smaken. Och det kan tolkas som en liknelse kring hur de flesta storstäder i världen ser ut.
Då har vi bara två delar kvar! Nummer 1 får ha sin egna del, för att kunna gå in på djupet.
Jag tror dock ni redan vet ettan på långa vägar!
 
Robin Andersson

Femte Elementet är en av mina stora favisar!

Svar: Jo, detta minns jag starkt att du har sagt! Jo, jag har nog sänkt betyget lite och kommit till insikt att den inte är en av mina stora favoriter längre. MEN, den är jääävligt bra! :)
FilmFett

Jag måste ju faktiskt erkänna jag med att den kanske inte är lika bra idag som för typ 10 år sedan. Men det är lite skit samma, jag håller hårt i den ändå. Precis som jag gör med Aliens =)

Svar: Jo, jag tycker Femte Elementet ändå åldrats ganska fint. Hade dock velat se en längre version så man kan utforska mer av universumet. Tror original-manuset låg på tre timmar.
FilmFett