0

Oktoberskräck - Sammanfattning av 31 sedda skräckfilmer.

                

Tja! Har inte gjort ett inlägg här på evigheter pga jobb,trötthet,lathet och en hel del filmtittande. Men nu gör jag en liten comeback, åtminstone med ett inlägg, detta då alltså.

 


Fick i September för mig att jag enbart skulle se skräckfilmer i Oktober, dels för att det är Halloween den 31:e,dels för att vädret/hösten skapar en dyster och bra stämning för skräckfilmstittande och dels för att jag vet att många andra i världen brukar göra Oktober till sin "Horror Month".

 

 

Efter ca halva Oktober hade gått tänkte jag att jag skulle försöka se 31 filmer innan månadens slut, det har känts sisådär tillochfrån men klarade det till sist.

 

 

Innan jag började gjorde jag en lista med skräckfilmer jag inte hade sett men ville se, 14 av 34 blev sedda från den listan, resten har kommit upp som tips på flashback eller så har jag snubblat över intressanta titlar själv. Jag har dock varit ganska varsam med vad jag har valt att se då jag helst inte vill se skit. Har också försökt variera mig mellan olika subgenrer och årtal.

 

 

Har nu betygsatt och skrivit lite kort om varje film,kommer inte bli något direkt ingående och bered er på att ordet underhållande kommer upprepas en gång för mycket. 

 

 

 

Betyg 1/5

 

Såg faktiskt ingen "etta" och det är ju rätt positivt och ovanligt.

 

Betyg 2/5

 

Wake up and die (2011) 
Har lite problem med filmer som loopar händelser/dagar med olika twister ( Så som Lola rennt, Groundhog Day, osv) och detta är en sådan, och det funkar inte riktigt här heller. Smått underhållande ibland, kul med Bach. Men nej, den funkade inte helt enkelt.

 

The Fog(1980)

Fan hade förväntat mig en väldigt stämningsfull och lite kuslig mysskräckis men fick istället det Jonas kallade " vuxen scooby doo" och det är ju precis var det är... Inte bara att den är lite barnslig utan jag hade även problem med "piraterna" känns som man hade kunnat komma på något bättre som "doldes i dimman". 

                                                                 Piratspöken i  THE FOG
 

 


All Cheerleaders die (2013) 
Kändes som en slags mix av May, Ginger Snaps och The Craft. Vissa bra elemenet och helt klart underhållande men känns ojämn och vissa partier funkar inte för mig "stenarna" tillexempel...Mot slutet kändes det som att dom inte riktigt hade bestämt sig för vilken riktning de ville ta.

 


Skjult  (2009) - http://nyheter24.se/filmtipset/film/skjult.html
Gillar norska skräck filmer men denna funkade inte,hade sina stunder men mest fylld av klicheer och jumpscares. Det är något störande med Kristoffer Joners utseende också.

 


Popcorn (1991) 
Härlig grej med att den utspelar sig på en biograf som visar massa gamla skräckfilmer, men själva handlingen och mördaren vann aldrig mitt intresse, zoonade ut ordentligt sista 30 minuterna. Hade nog för höga förväntningar på denna också då jag aldrig hört någon säga något negativt om den.

 

 

Trick 'R Treat (2007)
Kul för stunden men ingen av historierna/delarna är särskilt intressant egentligen. Ganska bra sammankopplin på slutet men nja, tyvärr.

                                                                TRICK 'R TREAT
 

Torso (1973) 
Börjar helt okej men blir snart rätt tråkig, den spretar både åt giallo hållet och åt slasher hållet och får ingen riktig jämnhet i vad den är. Mixen funkar inte riktigt för mig. Hade förväntat mig mer.

 

 

Alice Sweet Alice (1976)
Varit taggad på denna sen ungefär 2008, så nu var det ju på tiden att jag tog tag i att se den.
Den är lite spännande och mystisk hela tiden men efter ett tag blir det jävligt segt och själva upplösningen gav mig ingen satisfaction. Kul att se Brooke Shields i sin första roll(?)

 

                                                                 Alice Sweet Alice
 

Betyg 3/5

 

 

Emanuelle and the last cannibals (1977) 
Lite småseg pga alla sexscener, men underhållande och blir bättre mot slutet. Skönt soundtrack.

 

 


The Strange Vice Of Mrs.Wardh (1971) 
Snygga drömsekvenser, snygg Mrs.Wardh, Skön stämning och musik men twisterna mot slutet blir lite för mycket och det känns tyvärr antiklimatiskt.

 

                                       Jävligt snygg utgåva av The Strange Vice Of Mrs.Wardh
 
 

 

Zombi Holocaust (1980) 
Hade kanske förväntat mig lite mer eftersom det snackas om kannibaler och zombies i samma film! Menmen bra effekter, underhållande hela vägen.

 

 

Dans ma peau (2002)
Ganska intressant story men hade velat ha lite mer "äckel" och slutet var ganska otillfredställande.

 

                                 Marina De Van tuggar lite på sin arm i Dans Ma Peau
 

 

 

Nude For Satan (1974) 
Stämningsfull och psykadelsik trip med mycket naket tillsammans med en rätt obegriplig handling.

 



The Bird With The Crystal Plumage (1970) 
Argentos första rulle är spännande tillochfrån och rätt snygg och lätt att titta på, men det saknas lite för lite våld, sex och snusk + att upplösningen inte var så mycket att hurra för.

 

 

Nurse 3-D (2013)
Kändes som en slags feministisk skräck/thriller komedi, gjord för män. Inget speciellt men underhållande hela vägen.

 

                                                       "Operation" pågår i Nurse 3-D
 
 

 

Don't Blink (2014) 
Mystisk och delvis spännande , synd dock att Mena Suvari försvinner så tidigt och att den känns ganska ologisk.

 

 

Bloody Moon (1981) 

En slasher av thrash/sleaze kungen Jesus "Jess" Franco som faktiskt visade sig vara den bästa av hans filmer av de få jag har sett. Väldigt speciellt soundtrack för att vara till en skräckfilm(https://www.youtube.com/watch?v=vwgANKNQnDc) men jag gillar det.
Skådespeleriet är väl som vanligt i hans filmer lite off och allt känns lite rörigt men skitsamma, det är sköna 90 minuter.

 

                                                                   Bloody Moon
 

 

All colors of the dark (1972) 
Visuellt snygg och häftig men lite svårt att hänga med i vad som pågår då det känns som att varannan scen är en drömsekvens.

 

   Edwige Fenech i All Colors of The Dark, Men även hon som är huvudrollen i The Strange Vice Of Mrs.Wardh. Syns också i en liten cameo i Hostel: Part II, kul idé av Eli Roth. Kommer definitivt kolla in fler giallos med henne, stunning...
 
 

 

The Taking Of Deborah Logan (2014) 
En foundfootage/mockumentär som ska handla om Deborah Logan och hennes alzheimers, men det verkar som att det inte enbart är alzheimzers utan något mycket värre....Börjar riktigt bra men blir som vanligt lite överdrivet mot slutet. Bra prestation från Jill Larson.

 

                          Jill Larson i The Taking Of Deborah Logan, not so stunning men grym skådis.
 

 

Blackaria (2010) 
Lågbudet som fan men lyckas ändå vara ett snyggt försök till att återskapa giallo/exploitation genren. Dock spretar den åt alla håll och kanter.

 

 

Zombie Flesh Eaters 2 (1988)
Mer actionkomedi än skräck, kändes väldigt rörig men underhållande var den helt klart.

 

 

Grace: The Possession (2014) 
Tyckte filmen började riktigt lovande men ju mer skräckelementen kom in i bilden tappade jag intresset, typ. Det var samma gamla visa och såg dessutom rätt fult ut med demonansikten i speglar osv. Att den enbart använde sig av first person view funkade riktigt bra, speciellt i de sociala situationerna där Grace inte var särskilt bekväm. Ojämn men sevärd,

 

 

Santa Sangre (1989)
Gillad de första 45 minuterna på cirkusen bäst. Resten av filmen var ju även den bra men kändes lite ojämna, gillar miljöerna, hallucinationerna, det surrealistiska och det metaforiska ( även om jag inte fattar det mesta).

 

                                     Skumma ungar i Santa Sangre som förövrigt betyder Heligt Blod.
 

 

Halloween III - Season Of The Witch (1983) 
Detta är den enda filmen jag hade sett tidigare, dock var det säkert 6,7 år sedan. Gillade dock den mycket mer nu och 3:an är stark. Ingen som har sett den kan omöjligt glömma reklamlåten, den sätter sig rätt hårt i huvudet. Musiken överlag är väldigt bra. Tyckte den kändes nyare än vad den är och tror detta hade varit en populärare film om dem bara hade kallat den "Season Of The Witch" eller något liknande. Det var ju dock John Carpenters idé att Halloween filmerna skulle handla om något nytt varje gång, men folk ville ha Myers hela tiden.

 

 

Hostel: Part II  (2007) 
Betydligt bättre än vad jag minns att första filmen var, om det beror på att man följer tjejer istället för killar vet jag inte, men det ligger nog någonting i det.

 

                                                                   Njutning i Hostel:Part II
 

 

Betyg 4/5

 

 

What Have You Done to Solange? (1972) 
Grym musik, snyggt foto, spännande historia, stämningsfull, kändes verkligen som det gick fort att se den. Rätt bra upplösning. Kanske den bästa giallon jag har sett.

 

 

The Bride Of Frank (1993) 
Haha,vilken jävla rulle. Visste inte mkt mer än det som står på baksidan av filmen, men när man startar den och ser att det ser ut som en hemmagjord video från 90-talet och att första scenen börjar med en gammal äcklig gubbe som som dödar en liten flicka blev jag rätt förvånad. Väldigt märklig, extremt lågbudget, jävligt kul och underhållande. Huvudskådisen agerade så off och konstigt att det nästan blev obehaligt och jag är nästan säker på att han är en hemlös från gatan. Rekommenderas till alla som gillar filmer åt troma hållet ( fast tycker denna är betydligt bättre än de troma filmer jag har sett)

                                  
                                    Frank har obehagliga drömmar/flashbacks i The Bride Of Frank
 



The House Of The Devil (2009) 
Har snubblat förbi denna ett par gånger men aldrig riktigt läst något om den, trott att det bara är en av det nyare dussinskräckisarna. Men detta var verkligen en positiv överaskning, den har verkligen lyckats fånga känslan och looken från lågbudget skräckfilmer från 70-80-talet. 16mms fotot ser verkligen snyggt ut. Filmen tar sin tid men bygger hela tiden mer stämning och spänning. Jag blev kanske inte 100% tillfredställd av de sista 20 minuterna men tycker heller inte att det var dåligt så 4:an får stanna kvar. Jocelin Donahue som spelar huvudrollen var väldigt behaglig och ser gärna mer filmer med henne. Återstår att se om Ti West's andra filmer håller klass som denna men jag tvivlar efter lite research.

 

 

Night Train Murders (1975)
Last house on the left fast bättre och anledningen till det är till största delen att den utspelar sig på ett tåg, något jag alltid varit svag för pga okänd anledning.

 

                                                    Undvik nattåg Night Train Murders
 

 

 

The Town That Dreaded Sundown (2014) 
Har inte sett originalet vilket brukar vara lite av en regel för mig att se först men så blev det inte i detta fallet. Vilket kanske inte spelar någon roll då jag fattade efter 2 minuter in i filmen att det typ inte är en remake utan mer än uppföljare som innehåller klipp från den gamla filmen, främst för att den är en del av en utredning. Något slags meta försök som funkar och kändes lite nyskapande. Oväntat brutal mördare, snyggt foto och man undrar hela tiden vem som är bakom masken.

                                  Snygga färger ibland i The Town That Dreaded Sundown
 




La Cueva (2014) 
Foundfootage filmer brukar inte vara min grej men här tycker jag verkligen dom har fått till det, det är kul att följa gänget innan dom går in i grottan och snacket och händelserna känns ganska naturligt. Väl inne i grottan kanske jag inte upplevde det jätteläskigt eller obehagligt men satt ändå i tankarna om hur man själv hade agerat där inne.Bra klaustrobisk stämning och hade dock lite mindre panik när en av karaktärerna hoppar ner i vattnet och ska leta efter en utväg.  Snyggt foto för att vara en foundfootage film också. 


Betyg 5/5

Blev ingen 5:a heller tråkigt nog.


Ja det var det hela, kan ju fråga sig varför jag har gjort detta men finns inget bättre svar än att jag tyckte det var kul. Kanske gör om det nästa år, vem vet. Hoppas någon orkar läsa det och eventuellt hittar något tips/intressant titel.

Adjö.

 /Möller