1

Hackers

Nu ska vi göra en djupdykning till 90-talet, så ta med er skateboard, bränn sönder popkornen
i mikron och ta en fet, ljummen Coca-cola. För här ska hackas datorer!
Hack dat shit, yo!
När Dade var 10 år så hackade han sönder Wall Street och fick därför inte använda datorer innan han
blev myndig. Hur han lyckades hacka in sig på Wall Street med en slö data från 80-talet fattar jag inte,
men det är en annan historia. Nu, flera år senare går han i skolan som ung vuxen. Hans hackingskills
är fenomenalla, men han är inte bra på det sociala planet. Trots detta hittar han några vänner som
sysslar med underground-hacking. Här kommer en massa karaktärer in med coola alias. Razor, The Plauge,
Zero Cool, Phreak och tillochmed Nikon (som använder en data med Nikons loga. Vilken marknadsföring!)
Men snart upptäcks en komplott där en av hacker-medlemmarna åker fast för ett farligt virus.
Ellingson Mineral Corporation visar sig ha dold data i deras servar, och för att rädda sina vänner måste
Dade använda sina förmågor för att hitta hemligheten.
"Mess with the best, die like the rest!"
Det bästa ögonblicket i filmen utspelar sig på en klubb där punkare åker inlines. Dade ska imponera på
Angelina Jolies rollfigur: Kate genom att slå hennes rekord på ett spel. Vilket spel är det? Det påminner lite
om Wipeout? Detta stämmer! De spelar en beta-variant av Wipeout, som skiljer sig från originalet. Detta
är en kort scen, men jag älskade det!
Jag HATAR den där pundaren som är så sabla trist skådis!
Annars har vi grymt coola hackar-scener. Dataskärmar visar häftiga animationer på städer av neon och
elektricitet till New Wave Tekno-musik. Tänk er Trons effekter, fast mycket mer moderna så har ni Hackers!
Filmen badar i mycket som känns så överdrivet sci-fi att man flabbar ihjäl sig. Men ändå lyckas den vara
spännande med alla sina "spikes", "Worms" och "Leonardo Da Virus"-termer! Kläderna är coola och som
jag tidigare nämnt badar filmen i produktplaceringar av Samsung, Coca Cola och en massa annat.
"We have just got a wake-up call from the Nintendo Generation."
Detta är en maxad cyberpunk och jag tror få filmer är så överdrivet coola i sina hacking-scener som denna.
3 av 5 guldkameror, men ändå en klassiker som passar i sin genrer.
 
Robin Andersson!

Den va det längesen man såg.. Gillade den när jag va ung och jag undrar ju om jag gör det än idag.

Svar: Den är ju väldigt löjlig i många nivåer och har inte direkt åldrats så bra. Men jag tycker den har en charm som attraherar. Lustigt att man trodde Hackers "dök" in i en dimensionell värld av effekter istället för att man stirrar på en skärm med siffror och kombinationer som inte stämmer överens med verkligheten.
FilmFett