0

Inpector Clouseau

Du har rättigheterna till en film, men verken ressigören och huvudskådisen vill återvända och göra en uppföljare, vad gör du? Höjer lönen eller gör en billig ersättare? I den ikoniska rollen som inspector Clouseau ser vi INTE Peter Sellers utan Alan Arkin, ingen Dreyfus, ingen Kato, ingen humor och ingen Blake Edwards(Bud Yorkin tog ressigörs stolen istället).

 "There is a time to laugh and a time not to laugh, and this is not one of them." 

Då vi inte får Peter Sellers tillbaka får vi inspector Fakeseau som skickats till England för att lösa tågrån. Clouseau möter Weaver, en kommissarie vars hushållerska Clouseau blir betuttad i men det är Weavers fru som är betuttad i honom. Rånarna bestämmer sig för att döda Clouseau, men tack vare Clouseau klumpighet råkar han döda alla lönnmördare. Rånarna har ännu ett mål, alla Schweiz banker och som maskering? Clouseaus ansikts masker. Det är en kort beskrivning då för mycket info ger för mycket spoilers fast det är helt ointressant endå och ska sanningen fram så klarade jag mig igenom halva för andra halvan var så tråkig likaså första halvan satt jag och slogs mot John Blund. Tråkig skit….

 "The crooks never sleep and neither does Closeeau!"

Jag satt länge och väntade på ett skämt som inte var dåligt utfört och som skulle få mig att skratta och innan jag visste ordet av var filmen slut. Medans Peter Sellers gjorde magi med karaktären av Clouseau gör Arkin samma dåliga rutin som Steve Martin senare skulle göra i remaken. Sellers hade karisman och ”deliverence” som en mästare. Alla Wanna-be James Bond Prylar i början är mycket tråkiga och kliché. Det märks att knappt någon vilja eller kärlek har lagts ner i manuset utan att någon satt med en 1000 dollars sedel framför någon som skulle skriva manuset så snabbt som möjligt. Tack vare denna film har jag alltid tyckt illa om Arkin, det var endast med Argo han har gjort lite bättre intryck på mig. Jag skulle kunna och sitta och snacka skit om varje scen(tro mig det är just vad denna film förtjärnar) men för att få slut på mitt lidande och för att spara dig tid så du kan läsa fler ljuva ressensioner här på FilmFett så kan jag endast säga, se inte denna film, alls. Den är inte med i Rosa Pantern serien och är lika mycket uppföljare som 1998s Godzilla är till Gojira och varje scen försöker desperat att få skratt utan att lyckas. 0.5/5 Guldkameror får Inspector Clouseau och då är jag mycket givmild.

 Markus