0

Octopussy


Tretton brukar inte vara ett lyckotal, och så är även fallet i den trettonde Bond-filmen.
Detta är den näst-sista filmen med Roger Moore som titel-hjälten och det syns att han
har åldrats.
 
009 rusar in i Brittiska Ambassaden i Berlin, utklädd till clown och dör av en kniv som sitter
etsad i hans ryggmärg. I hans hand håller han ett förfalskat Fabergé-ägg. MI6 misstänker
att det rör sig om smuggling och att 009s mord kan vara en form av varning. Bond kallas in i mysteriet
och reser snart till Indien för att undersöka om Kamal Khan, en Afgansk prins kan vara involverad.
Detta visar sig snart vara mycket sant, men även en rysk general, Orlov har ett finger med i spelet,
tillsammans med en mystiska Octopussy.
Jag såg den här filmen för tredje gången nu i helgen. Bara för att fastställa min teori att storyn är
svag och svår att begripa. Jag hade visst rätt! Som ni märker i min beskrivning av filmens handling
så hänger historien inte riktigt samman. Av någon anledning träffar Bond Kamal på en försäljning av ett
annat Farbegé-ägg och inser direkt att han är inblandad. Detta hade jag väldigt svårt att förstå
logiken i!
 
Det märks att temat på filmen är Indien, smugglingar av förfalskade varor, samt den circus
som Octopussy äger. Vi får någon enstaka intressant fight-sekvens, som när Bond slåss mot
en kille med jojo-såg. Eller duellen på tåget. Men annars är filmen inte alls mycket att hurra för.
Den är lättglömd och oengagerade. Enbart titelkaraktären, Octopussy, är relativt enkel att minnas.
Inte bara för att hon spelas av Maud Adams (i sin andra Bond-roll), utan även för karaktären.
General Olov är lite löjlig i sin överlöjliga ryska accent. Men det passar till en löjlig film.
Skurkarna är helt okej. De har en del att utföra i filmen och tillräckligt med screen-time för att bli
intressanta. Ledmotivet "All time high" är lite av en ballad som Rita Coolidge sjunger.
Synd att filmens tempo också påminner om en ballad. Det hjälper inte direkt heller att Bond
hinner klä ut sig till clown, björn och krokodil under filmens gång. För att inte nämna Tarzan-skriket.
Oj, nu gjorde jag visst det! Ja, hans skriker som Tarzan när han svingar runt i skogen.
Jag skakar mitt huvud av depression och kan konstatera att Octopussy behövde mycket mer
bearbetning för att inte förnedra sin publik. Men den förnedrade mig totalt!
Det blir en svag 2 av 5 guldkameror.
Men han åkte ju aldrig ut i rymden i alla fall! HAHAHA! Tänk va puckat det hade varit!
 
Robin Andersson.