0

Nothing to lose

Sommaren är den tiden på året då jag är som mest nostalgisk. Det kanske bara är jag som gillar att
sitta i en klibbig fåtölj en sommarkväll efter en svettig dag med en ljummen cola i handen i ett stekhett
rum, och svettas i takt med behagliga filmer som påminner mig om gamla glada VHS-perioden. En av
de filmer som mest påminner mig om min barndom är Nothing To Lose, som jag numera även har
som DVD.
 
Tim Robbins är Nick Beam, en helvit, lyckad man med grymt sexig fru, mycket stålar och ett glassigt
jobb som reklamproducent på ett företag. Men när han kommer hem för tidigt en dag ser han sin fru
ha lite skoj med en annan man. Nick blir förstörd, slänger in sig i bilen och kör utan mål.
Då passar T. Paul (Martin Lawrence) på att råna honom. Men Nick kidnappar Paul. Snart tvingas de
lära känna varandra och en kriminell resa tar sin början.
 
Tim Robbins gör filmen till vad den är. Det tar inte så lång tid tills vi inser att han är lika mycket av en
överdrivet vit kille som Martin är en överdrivet svart kille. Nick Beam ser ut som en absolut nolla
när han ska slåss, är lite av ett svin ibland och klagar över en liten skråma på sin arm.
Martin Lawrence är överdriven, men inte så jobbigt skrikig att det blir tråkigt. Han passar in i denna
vilda typen av komedi.
 
Are you ready for my fisty-cups?
Händelserna och förväxlingarna som sker har blivit bättre gjorda förr, men en del överraskningar är
tillräckligt bra för att man ska bli underhållen. Nick och T blir misstänkta rånare, men förväxlas med
ett annat, mer brutalare rånarpar. Det roligaste skämtet är den dans som en säkerhetsvakt utför.
Skitrolig när jag var liten och lika rolig idag! Vakten spelas förövrigt av filmens regissör, Steve Oedekerk.
Steve, för övrigt, skrev manuset till Bruce den Allsmäktige och regisserade även Ace Ventura 2 och
Kung Pow.
 
Filmens regissör, Steve Oedekerk.
Filmens kritik mot hur svarta och vita fortfarande särbehandlas berättas på ett enkelt sätt som gör att
temat fortfarande är intressant och viktigt att ta upp.
Filmen får 3 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson