3

Legend

Samtidigt som Markus drar igång med sitt zoo-tema, efter den olyckshändelse som jag råkade
framskapa i Nyår, så tänker jag på en legend som min käre bror tipsade om. Och jag hittade filmen
snabbare än jag trodde, av ren slump. Detta måste vara ödet! Legend är regisserad av Ridley Scott
med Tom Cruise i lustig frilla och Tim Curry i skurkroll.
Tom Cruise fick tyvärr avbryta filmningen när hans fader dog. Tragiskt...
Vi följer Lugg macWood, nej sorry. Jack menar jag, en skogspojke i stort behov av en sax. Han bor i en
sagolik skog med enhörningar och magi. Där är hans bästa vän en prinsessa, Lili, som är lite av ett
svin med oskyldiga ögon. Trots hans varningar så rör hon en enhörning, vilket gör att naturens balans
ballar ur. Den onde, Darkness, tål inte solljus och vet att enhörningarnas magiska horn kan skapa evigt
mörker. Så enhörningarna blir jagade direkt efter Lili har rört dem och typ...försvagat deras sinnen eller nått.
Jag fattade inte hur det hängde ihop. I alla fall så blir det en ny istid i skogen och Darkness jagar efter
den sista av de två enhörningarna. Han kidnappar även Lili, men tur då att Jack får ett sällskap med lustiga
älvor och varelser som ska hjälpa honom förinta Darkness!
Magiskt, faktiskt.
Detta låter ju inte riktigt som Ridley Scotts typ av filmer. Detta låter mer som något Joel skulle såga då den är
"som en b-version av Hobbit....JAG ÄLSKAR HOBBIT! DU MÅSTE SE DEN ANDERSSON!". Varpå jag tar
på mig coola svarta glasögon och svarar: "Take a hike with your bike, Mike!" Eller nått sånt. Men Legend
är rätt skön som 80-tals rulle. Vi har inte så jättemycket action i överflöd, utan inväntar finalen med spänning.
Filmningen i skogen är så vacker att jag får vatten i ögonen. Inte tårar, för män gråter bara ur armhålorna.
Skurken, Darkness, är fett bra gjord av Rob Bottin. Darkness påminner inte alls om Jim "Pennywise" Curry.
Istället tänker jag mer på när Markus tog överdos av ostbågar och fick en bisarr allergireaktion.
Som att se ett foto av Markus när han vrålar på hjälp till sjukhuset efter ostbåge attacken.
Överlag är filmen charmig och skön så jag ger den 3 av 5 guldkameror, även om skogsmiljön tyvärr blir
lite enformig och jag ville se lite annan miljö än skogen och Darkness onda håla.
Robin!
 

Va trevligt att man äntligen har fått en bild på hur en av er kan se ut =)

Tycker faktiskt ni kan slänga upp en bild på er själva, jag vill ju veta vilka som gömmer sig bakom texten =)

Svar: Vi har faktiskt funderat lite på det, men behåller mystiken ett tag till.
FilmFett

nja, jag tycker allt ni kan avslöja er själva nu. Er identitet har varit hemlig länge nog =)

nja, jag tycker allt ni kan avslöja er själva nu. Er identitet har varit hemlig länge nog =)

Svar: Tänk dig Garth från Waynes World med kortare hår så har du Robin och folk skulle väl kalla Markus Nosferatu med judisk afro blandat med Marty Feldman.
FilmFett