0

Holy Motors

Franska filmer kan bli både ett helvete och en fröjd att se. Så det är bara att hoppas när man handlar
att rätt film dyker ner i ens samling. Holy Motors omslag såg nice ut, men där kom min skeptism.
För ett omslag räcker inte för att man ska lita på kvaliteten. Men...jag var tvungen att införskaffa denna
konstfilm, som var omtalad att deltagit i Cannes 2012.
 
Herr Oscar är en medelålders man i tuffa tider. Man ser hans desperata försök att hitta någonstans att
passa in, då han åker i en limousin med sminkbord och kläder, samt genomför uppdrag på schema.
Dessa uppdrag är för bisarra för att gå in i på djupare detaljer. Men Herr Oscar är en form av skådespelare
och spelar som olika individer i olika liv.

En av de första riktigt konstiga "liv" han lever.
Jag vill inte gå för långt in i detaljer, men hans livskådespel är intressanta och blandade. Vissa är komiska,
andra är morbida och ibland sitter man med dödens eviga gåta i tankarna under mer ledsamma scener.
Majoriteten av dessa fungerar, och allt hänger ihop i sin helhet med Herr Oscars liv. En riktigt skum scen
är något bland det skönaste jag sett. I ett plötsligt mellanspel så spelar Herr Oscar ett dragspel i en ödslig
byggnad. Låten är lika ledsam som han är, tills några andra dyker upp och det blir en häftig och rockigare
låt. Udda, men coolt!

"2,3 Medre!"
Det finns några scener värda att studera. Som när Herr Oscar är en grönklädd galning som snor åt sig blommor
han äter från gravar. På dessa gravarna står det "besök min hemsida" istället för namn. Låter sjukt, men
jag refererar till vårt ständiga behov av internet och att våra hemsidor ska visa mer av vilka vi är, än vad vi
själva visar. Och Herr Oscar, den galna är kanske den som skrattar åt oss för våra skumma liv
Skum jävel med aptit för blommor och Eva Mendez.
Filmen är sevärd och märklig, men njutbar i sin stil. Sitt ner och slappna av och bli hänförda! Filmen borde
vunnit i Cannes. 4 av 5 guldkameror.
 
Robin!