0

Goodfellas

Eller Godfellas som jag brukar säga av misstag i felstavning. Detta är en extremt välkänd och
omtyckt film av Martin Scorsese, vars filmer jag brukar uppskatta. Han är en av få skapare vars
verk är lika bra som man hört att dem ska vara. Även fast jag kände en stark psykologisk motbjudande
känsla i Taxi Driver så har han även gjort nagelbitaren Shutter Island, den härligt coola The Departed
och som nu, Maffiabröder, som jag ska ta ett bett i.
"Jimmy was the kind of guy that rooted for bad guys in the movies."
Storyn är en klassisk maffiastory om hur en person kämpar sig upp mot toppen. Ray Liotta spelar Henry
Hill, en äkta gangster tagen ur verkliga livet. Henry var bland annat inblandad i ett av de största rånen
i USA's historia under det sena 70-talet. Vad som mest ligger i fokus i denna film är dock Henrys liv,
vänner och inblandade i maffian. Filmen är baserad på en bok om den riktiga Henry Hill.
 
Vad finns det att säga om denna filmen som inte redan är sagd? Jo, enligt en intervju så säger Martin
Scorsese att han tycker det är konstigt att folk inte hittar humorn i hans tidigare verk. Fast i Maffiabröder
hittade jag en del mörka, humoristiska inslag. Som i de karaktärer han utvecklat. Ray Liottas rollfigur
har nästan ett barns berättarröst i stilen. Lite naivt och nostalgiskt. Dessutom har vi den Oscars vinnande
Joe Presci som spelar den kaxiga Johnny DeVito som är galen på både ett läbbigt och ibland lustigt sätt.
Karen, som är Henrys blivande fru, lever ett betydligt destruktivt liv.
Filmens slut är lite udda, och egentligen handlar det bara om en snabbt inklippt scen där en person skjuter
mot kameran. Jag misstänker att det kan handla om att en äkta gangster alltid förblir en gangster i blodet.
Allternativt att ingen behöver bli psykiskt knäckt av att döda någon och att alla har vi det inom oss. Allt från
din bror till din närmsta granne. Det låter lite lång-draget, men om ni ser filmen så förstår ni nog min
tolkning.
Ray Liotta passar utmärkt som filmens ledande rollgestalt.
Filmen är en skön rulle, och är listad som en av de filmer där ordet "fuck" används som mest. 296 gånger
sägs det. Fast det finns ännu fler i Scorseses nya rulle The Wolf on Wall Street! 4 av 5 guldkameror
tilldelas till denna rulle!
 
Robin!