0

Total Recall (Omgjord recension)

Varför tar jag upp Total Recall igen? Har jag glömt av den första recensionen, som i mitt misstag
med Silent Hill filmen? Ska jag dela ut två olika betyg IGEN, som vid den incidenten? Svaret på sista
frågan kommer besvaras. Jag gav filmen en skämtsam femma, vilket i nuläget låter helt galet. Jag får
åka till Recall och implantera om mitt minne, trots risken att bli lobotomerad. Första frågan är simpel
att besvara. Detta är ju Phillip K. Dick temat och därför skall filmen recenseras igen!
"Doug, honey... you wouldn't hurt me, would you, sweetheart? Sweetheart, be reasonable. After all, we're married!"
Douglas Quaid är en vanlig knegare som är gift med Sharon Stone. Han drömmer om Mars och beslutar
sig att hitta ursprunget till sina vackra drömmar. Därför besöker han Recall, ett företag som skapar fejkade
minnen om resor du aldrig haft. För har du minnen om något, så spelar det ingen roll om allt är
sanning eller fejk. Men under implantatet händer något. Recall misstänker att han verkligen har varit på Mars
och att någon har tagit bort hans minnen. Så Recall raderar Douglas minnen om att han ens varit på Recall
och skickar iväg honom. När Douglas vaknar tror han att allt är frid och fröjd. MEN snart börjar hans vänner
försöka döda honom OCH det visar sig att hans fru är en spion som hånglar med Michael Ironsides rollfigur
Richter. Folk försöker döda Douglas till höger och vänster, samtidigt som Douglas vet att hans svar
väntar på honom på planeten Mars.
"Start the reactor. Free Mars..."
Jag vill inte dra en Markus här och babbla på om filmens story hela tiden. Men det är faktiskt en rogivande
film där nästan allt vill döda Douglas Quaid. Filmen är uppdelad i två delar. Planeten Jorden, som är en
modernisering av vår värld. Inte så post-apokalyptisk som Phillip K. Dick oftast brukar visa upp. Utan faktiskt
inte så olik vårt samhälle. Förstås, om man bortser från tekniken. Andra delen är den röda, bebodda planeten
Mars. Här är det lite mer faror, med inbördeskrig och aggressiva taxi-chaffisar. Vi har en porrklubb som spelar
tidstypisk synt-musik ur tidigt nittiotal och brudar med tre bröst. Mutanter och en stil som påminner om Heavy
Metal, som är lite som porr för 12-åringar. På ett skönt sätt!
"He's got a hologram!"
Det är många actionscener, fast kortare i deras längd, vilket passar in i filmens tema. Men blodigt och köttigt
är det utan tvekan. Detta är ju Paul Verhoevens signum efter filmer som Robocop och Starship Troopers.
Och ni ska veta att dessa tre filmerna är laddade av samma vara: pattar, svordomar, blod och ultravåld!
 
Jag älskar Total Recall, som är så full av one-liners att jag nästan skiter på mig varje gång jag ser denna
filmen. 4 av 5 guldkameror. Lätt en oförglömlig klassiker och fortfarande en av mina personliga favoriter.
"Now, this is the plan. Get your ass to Mars."
Robin!