0

Spice World

Jag har gjort många saker jag ångrar i mina dagar, ätit kexchoklad samtidigt som jag sett Salo, sett Roberto Benginis Pinocchio, lurat Joel att sjunga sodomi sången från Meet The Feebels högt i Stockholmcentrum men att se Spice World är nog ett av de misstagen,

Inte ens när Spice Girls var stora visste jag någonting om dem, allt jag känner till är ” wanna be my lover” låten och att det finns någon video där de bortför en ung flicka, troligen dödar henne och gör henne sedan till ett ägg? Producenterna till den videon måste ha rökt samma skit som idioterna som tyckte att det var en bra idé att göra en film om tjej gruppen som gjorde sån succés då att ingen minns dem idag.

 "I hate you all"

Jag som inte är ett fan utav Spice Girls har tur, i introt får vi se vad de alla heter, eller ja deras stagenames ialla fall, Geri? Är det ens ett tjejnamn? (Jag ber på officiella vägnar om ursäkt till alla flickor med namnet Geri).  Nu när vi väl vet vad alla heter ska de presentera sina sångröster….oh god no.  Hela Introt visar sig vara en konsert som till och med bandet vet att det sög röv. Vi får se Spice Girls hänga som polare och det är skit tråkigt och skit tjejigt, snälla är tjejer så här privat? Klagar över att deras vänner snor ens skor och har kuddkrig. Men media vill att deras populäritet ska dö ut snabbare än….deras populäritet dog ut i verkligenheten och skickar paparazzis att smutskasta tjejerna. Spice Girls set to conquer the globe står det och tidnings mongolen Kevin McMaxford vill att dem att misslyckas och splittras för att sälja mest tidningar i hela världen. Det enda som hänt innan en halvtimme har placerat är att skurken börjat smida på sina planer och tjejerna har bråkat med varandra NON-STOP! Javisst ja det finns en gravid tjej någonstans i mixen men hon är bara en subplot som knappast leder någonstans. McMaxfords special paparazzi lyckas få en bra kontroversiellt utalande utav tjejerna då de påstår att Påven inte är katolik. Men det leder ingenvart likså resten av filmen utan vad vi får är mer musik. Under en trip till nästa konsert träffar de Aliens som tydligen är fans och passar på att tafsa lite. Spice Girls försöker snacka engelska med dem och lyckas fatta att de vill ha autografer…okay åt helvete med det här, De är så fulla av sig själva så det inte är roligt, fuck this jag ger upp, de hittar på mer skit och har en sjujävla koncert i slutet som avslutar filmen, den gravida vännen föder sin unge och alla som varit dumma mot Spice Girls under filmen får va de förtjärnar och till och med de diggar till Spice Girls under slut låten.

 "SHUT UP SHUT UP SHUT UP SHUT UP!!!!!"

Wow, Spice Girls var populära men filmen behandlar dem som Jesus, alla älskar Spice Girls och Alan Cummings gerilla filmcrew blir mycket kusligt besatta utav dem och det blir nästan som den där Robin Williams filmen där han är besatt utav en familj (One Hour Photo). Gillar du dålig musik? Perfekt denna film är full utav det sämsta ur 90-tals musik biblioteket, FULLT av dem, minst 60% vill jag säga är utfyllt av dåliga sånger. Spice girls är fulla av sig själva genom hela filmen och de är tydligen emot graviditet då det förstör figuren, seriöst skrämmer småtjejer sådär precis som i Crossroads, ska dock aldrig låta mina barn se denna. Så här i efterhand är det dock kul att se vad som hände dem, Victoria är underviktig och ser ut som om ett skelett och en pinne hade fått barn tillsammans och Emma är tjockare än en burk majonnäs. Jag lärde mig dock en sak….Spice Girls är tydligen brittiska, det visste jag inte. Filmens många cameos så som Elton Jones, Meat ”fucking” Loaf(EPIC!), Hugh Laurie, Stephen Fry och Norm från Cheers är underhållande men andra så som Alan Cumming är misslyckade och är endast där för att dyrka skiten ur Spice Girls. Under filmen gör tjejerna knappt något än sjunger(förjävligt) och hänger med varandra och skojar och argumenterar men värst av allt är att de inte kan skådespela fast de försöker ge alla tjejerna olika karaktärer som om det vore en tecknad serie från 80-talet som gick på lördags morgon. Spice World får 0,5 utav 5 guldkameror då den är sexistisk, helt tom på humor, kändisdyrkande och ett desperat försök att tjärna pengar på populära artister, tyvärr var den inte den sista jävla filmen som försöker göra det samma och denna hemska filmgenre pågår än idag. Den sämsta jävla Konsert filmen jag sett, åt helvete med detta. Spice World är troligen efter Roberto Benginis Pinocchio den sämsta filmen jag recenserat hittills på denna blogg! De skulle ha gjort en film om Toto istället!

Markus