0

KILLER CROCODILE

 

 

Idag hade jag tänkt att skriva en kortare recension av filmen Killer Crocodile (1989) regisserad av italienaren Fabrizio De Angelis.

Ett gäng miljöaktivister är ute i en båt och tar prover i ett träsk där de märker att det finns radioaktivt avfall men även en krokodil av det större slaget. En av aktivisterna trillar av båten ner i träsket ( På det mest onaturliga sätt jag sett) och blir middag för våran krokodil.
Det är ungefär så filmen fortsätter, någon ramlar i vattnet och blir mat, några vill döda krokodilen, klantar sig och blir mat, någon idiotisk unge tappar en docka ner i vattnet men hör och häpna! hon blir inte mat utan blir "räddad" i den mest ologiska scenen jag kanske någonsin sett. Det är så jävla dumt att jag vet inte vad, låt mig förklara...

 
Flickan tappar sin docka, krokodilen kommer och demolerar bryggan hon sitter på, så hon hamnar hängades på bryggan precis som ni ser på bilden nedan.
 
 
Efter rop på hjälp kommer det en hjälte till räddning...
Men istället för att agera som vilken annan människa som helst och dra upp henne från kanten framifrån(där han står på bilden just nu) så gör han såhär
 
Idiotjäveln klättrar alltså ner jämnsides med flickan och försöker TRYCKA(!) upp henne till säkerhet. Krokodilen gillar inte hans taktik och det slutar såhär.

 


Jag förstår dig precis Mr.Croc.

Ja nu har jag beskrivit hur en scen ur filmen ser ut och det hoppas jag har gett er ett hum av vilken kvalité filmen håller. Den är verkligen skit på alla plan, skådisarna suger, manuset suger, försöken till någon form av action suger. Men när jag såg förtexterna blev jag glad över att se att Riz Ortolani hade gjort musiken, då jag tycker att soundtracket han har gjort till Cannibal Holocaust är fantastiskt men även musiken suger också. För att inte tala om the croc himself.

Blir verkligen en uppbyggande spänning och stämning eftersom det tar hela 19(!!!) sekunder in i filmen innan man får se denna bild av monsterkrokodilen. Antingen så visste inte filmskaparen att man ska hålla lite på det man har och göra det lite skrämmande/spännande genom att inte visa allt direkt eller så var det ett medvetet val att göra så för folk som blir besvikna av synen slipper kolla länge och kan stänga av direkt. Någon på filmtipset.se jämnförde den med en lådbil och ibland är jag villig att hålla med.

Den ser verkligen riktigt kass ut, så här på stillbild kanske det inte ser helt horribelt ut ( jo det gör det) men när man får se hur den rör sig och att den grymtar som en blanding av en förkyld gammal man och en gris så blir det ännu värre.

 Antar ju att jobben inte flög på stackars Gianneno efter denna film.
( Efter en googling så vet jag nu att han gjorde smink och lite effekter till blandannat Zombie Flesh Eaters, Dune, The Beyond och är fortfarande aktiv, well good for him)
 
 
 Har man inte råd med en surfingbräda går det lika bra med krokodil.
 
Det finns inte mycket postivt att säga om filmen överhuvudtaget, den saknar charmen för att bli en " så dålig att den blir bra/rolig" -film och även om Krokodilen dyker upp ganska ofta och att det elimineras en del människor så känns allt segt och händelsefattigt. Måste också lägga till några rader angånde omslaget( som ni kan se högst upp i inlägget) som var en av anledningarna till att jag köpte filmen men den innehåller varken badande folk i vatten, eller en helnaken kvinna i en gigantisk krokodilkäft. Krokodilen ser även oerhört mycket större ut på omslaget än i filmen.

Jag rekommenderar verkligen inte denna skit till någon, men om någon skulle vara intresserad av filmen och faktiskt uppskattar den och vill ha mer så kan jag berätta att det finns en uppföljare kallad "Killer Crocodile 2" Inget jag personligen kommer kolla in men nu vet ni iallafall.


Killer Crocodile får 1 av 5 Guldkameror!

/Robin Möller