2

Cocktail


För att "hjälpa" Markus med sitt tema så han även jag en liten kontribut till hans
Razzie Movies. Detta är en film som Joel rekommenderade. Jag köpte den för ca 80
spänn och visste inte ens att den vann razzie-pris! Den vann pris för sämsta film det året.
Tom Cruise var nominerad för sämsta skådis och Roger Donaldson sämsta regissör.
 
Filmen börjar lovande. Tom spelar Brian Flanagan, ett kaxig och själviskt as. Fast på ett rätt så
gött sätt. Den typen av person man nästan älskar att hata. Brian vill bli rik som börsmäklare och
tvingas deltidsjobba i en bar. Efter ett tag blir han god polare med sin chef och mentor, Doug Coughlin.
Doug delger sin syn på livet och de båda visar sig vara nästan lika kaxiga. Skön början, men sedan spårar
det ut åt helvete! Doug och Brian blir ovänner och Brian sticker till Hawaii för att jobba där. Filmen tappar sitt
tempo ännu mer när han träffar en snygg brud, Jordan. Doug dyker upp igen och eftersom Brian har ingen
makt att leva sitt liv på sitt egna sätt så ska han visa Doug att Brian har ett bättre liv. Därför börjar han
träffa en rik brutta vid sidan om Jordan.
Cruise står och flinar med sin vanliga fula smile. Ett smile jag mår illa av under hela filmens gång.
Eftersom filmen börjar som en trevlig jogging runda  i trottoar-kanten så förväntar man sig samma tempo.
Men när filmen beslutar sig för att ta ett felsteg rakt ut i trafiken, bli påkörd av en bil och flyga långt
åt helvete, så vet man bara en sak....filmens slut kommer falla platt mot marken! Brian förblir en stor
utvecklingsstörd idiot. Och jag menar inte detta för att trakassera dem med olika utvecklingshinder. Nej,
för en utvecklingsstörd idiot förtjänar inte sin lyckliga lott i livet, men lyckas alltid få det ännu bättre ställt
än tidigare. Därför blir Brian världens största hatobjekt i mina ögon. "Ju mer du tänker på innehållet i filmen,
desto mer tom upptäcker du att den är" sa Roger Ebert. Och jag håller med. Filmen är egentligen bara ett
enda hål. Som en ram utan fotografi!
Trots all denna kritik så ska jag inte hata filmen fullt ut. Även om den förtjänade en razzie, så är filmens
början lovande. Och Doug är, trots sin svinighet, en väldigt skön karaktär, spelad av Bryan Brown.
 
2 av 5 guldkameror.
Robin!

Det är en sån där film som jag har haft i mina ägor i flera år men jag kan aldrig komma ihåg om jag har sett den eller ej, och det värsta är att jag inte orkar undersöka saken.....

Svar: Rekommenderas inte alls! Fast du kanske tycker mer om den, då din smak är lite annorlunda. Vet inte hur mycket du tycker om kärleks-filmer fylld med klyschor? :P
FilmFett

SV: Ibland så kan såna filmer underhålla mig, men är det för klyschit så blir jag kräkfärdig =)

Svar: Jo, det blev jag själv nästan. Fast det klart, filmens kassa slut är nästan förväntat.
FilmFett