1

Magic

Dockor har en tendens att bli skrämmande. Men de kan vara mer än bara en produkt av renodlad
skräck. Även en produkt av psykologi. Som i Pin eller Magics fall.
"What do you want, dummy?"
Corky har ingen lovande karriär som magiker. Folket lyssnar inte ens på när han uppträder utan
småtjatrar i bakgrunden. Men efter ett svettigt raseriutbrott skäller Corky ut sin publik. Därefter
är hans dagar som magiker över. Eller? En tid senare övertalas en Tv-producent att kolla på Corkys
show. Numren han drar är normala korttrick som inte övertalar. Men helt plötsligt hörs det en klagande
röst bland publiken som kommer från Corkys buktalardocka Fats. Numret blir en succé och det
verkar som att TV-serien kommer bli av. Men Corky får kalla fötter och flyr till ett litet hotell där hans
flamma Peggy bor. Här visar Corky upp ett mindre attraktivt beteende. En form av besatthet för sin docka.
Möllers enda klagan på filmen är att den är långsam. Detta kan jag hålla med om. Men detta är den
typen av film som ska krypa fram i långsamma takt. Trots allt tycker jag att deras film, Själanöd, var för
utdragen i deras spyscener (som förövrigt är mitt enda klagomål på en annars intressant produktion).
Men Magics krypande stämning bygger upp karaktärer. Särskilt viktigt är detta med att bygga upp
Corkys försiktiga och blyga personlighet. Den sätter sig i kontrast till Fats vulgära och rappa beteende.
 
Några bland filmens bästa scener visar även Anthony Hopkins bästa prestationer. Som när ett kortmagi
trick går fel och han ballar ut mot Peggy. Å ena sidan var hon otålig och är relativt svår att gilla som tittare.
Men att hon har känslor för Corky syns tidigt i filmen så deras relations uppbyggnad visades nog mest
under barndomen. Majoriteten av filmen bygger sig på Hopkins prestation. Den håller upp det hus som
annars kunde rasa ner om man säger så. Men det är en jävligt stark pelare som håller upp huset! Tänk
bara på scenen när hans mentor försöker få honom att vara tyst i fem minuter utan att använda Fats
röst. Aldrig har en sådan känsla av obehaglig tystnad betytt så mycket för en scen.
I klassisk 70-tals anda så påminner den svagt om Patrick. Vet inte riktigt varför dock. Filmen får
4 av 5 guldkameror. Det enda riktigt dåliga är de sista fem sekunderna som likaväl kunde klippts
bort. Ja, fem sekunder förstör oerhört mycket!
 
Robin Andersson
1 Möller:

Har jag sagt att jag har sett denna? isåfall har jag ljugit...

Svar: Var kanske Jonas som såg den då? Minns bara att jag, Markus, Joel och nån av er som låg på soffan nämnde det hemma hos Joel. Vet dock att Joel inte tyckte om den.
FilmFett