0

The Boondock Saints

Denna gången ska jag försöka hålla en kortare recension istället för ett långt föredrag.
Tur då att det finns väldigt lite att säga om Boondock Saints!
De irländska bröderna MacManus får ett uppdrag från Gud att döda de kriminella som råkar
finnas i deras närvaro. Tur då att deras bästa polare är en kass medhjälpare till en gangster,
som även missutnyttjar hans förmåga. Så Rocco beslutar sig, efter övertalning att hjälpa
bröderna MacManus att hämnas på skurkarna. Samtidigt försöker den övermäktiga FBI-agenten
Paul Smecker att jaga efter bröderna, med sina bisarra metoder.
"This was a fucking bomb dropping on Beaver Cleaverville. For a few seconds, this place was Armageddon!"
Filmens bästa del är utan tvekan Paul Smecker, spelad av Willem Defoe, som spelar över till
max! Detta är en syn som få skådespelare kan mätas mot. Påminner mig om min dröm att
samla in Nicholas Cage, Willem Defoe, Brad Douriff och andra stora överspelare i en och samma
film! Ingen skulle undgå att dö av explosionen från det intensiva resultat filmen skulle ge!
 
Tillbaka till Boondock. Trots en del komiska överraskningar och hyffsat coola vinklar så lyckas
filmen inte ge mig ett större intresse. Hur kommer det sig att den fick en kult-status? Tycker folk
att det är mäktigt att höra MacManus-bröderna säga en Irländsk bön innan de avrättar någon?
Är "supermördaren" Il Duce så häftig som man bygger upp honom att vara? Han kan ju för fan
inte ens döda tre snubbar, med sex revolvrar! Dessutom händer en konstig tvist mot slutet som
var klantigt gjord i filmen. Som att regisören säger: "Ja, detta kan vara lite lustigt". Utan att tänka
konsekvent.
"There was a firefight!"
Sorry, men story-mässigt sätt tycker jag den var slö och jag började tänka på andra saker. Förutom då
Willem Dafoe var med. 2 av 5 guldkameror.
 
Robin Andersson