0

The Pirates! In an Adventure with Scientists!

Med en av de allra bästa trailers(se den här) jag någonsin sett kunde jag inte vänta på att se The Pirates, jag var i USA när jag såg den via en av de där bankomaterna man hämtar DVDer ut för uthyrning…. Vi i Sverige behöver sådana och filmen var lika underhållande som jag hoppats.

 "Now listen Charles, we've all done something unforgivable. I've betrayed my pirate honor, you've betrayed science, and Mr. Bobo's betrayed the animal kingdom."

The Pirate Captain är kapten för ett misslyckat piratbesättning men de tar det inte hårt utan älskar varenda minut av pirat livet. Men då The Pirate Captain ska gå med i tävlingen för att få priset för årets Pirat blir han mobbad av de andra mer lyckade piraterna som faktiskt får tag i gigantiska skatter jämnfört med The Pirate Captain. Efter att ha deppat får dock kaptenen lite glädje ord utav sin närmaste man och moralen höjs.  De ger sig på flera skepp utan tur, ett utav dem bär på Charles Darwin som ger dem idén att om de låter honom visa upp besättningens kära papegoja som faktiskt visar sig vara den absolut sista dodon kommer de vinna ett stort pris på en forskarmässa. Darwin tar dem hem till sig och ger order till sin betjänt, en schimpans vid namn Bobo att stjäla dodon så Darwin kan presentera den och möta sitt livs kärlek, Drottning Victoria som verkligen hatar pirater. Hon vill se varje pirat död så våra hjältar döljer sin identitet och med Darwin som rival blir det inte lätt att ta sig in på mässan och då Victoria medverkar i prisutdelningen går besättningen verkligen på styva linan.

 "Fire all things that go bang!"

Filmen är hysteriskt rolig ja, Animationen är perfekt, ja….historien är bra TILLS de börjar med det där jäkla ovänner-klichén då våran hjältes lögn kommer fram och alla hatar honom igenom halva 3dje akten men kommer tillbaks och hjälper till i slut striden. Denna kliché avskyr jag verkligen, den är uppenbar och jag vet att de som jobbar på Sony Pictures och Aardman kan bättre! Charles Darwin är en gud för mig och han framförs mycket briljant i The Pirates. Bobo, Schimpansen pratar genom kort med text på och i detta skämt finner vi vissa av filmens höjdare skämt i. röstskådespeleriet är funkar i harmoni med lerfigurernas rörelser. Skurken blir mer och mer hotfull och har många hemliga tricks så hon blir aldrig gammal och jag är glad över att de inte gjorde henne till en Jabba The Hutt figur som endast skickar soldater på hjältarna medan hon själv är helt försvarslös, nej hon hoppar rakt in i striden när det krävs. The Pirates är hittills Aardmans sista film men 2015 kommer en film version utav Shaun The Sheep serien ut på bio, men till dess är The Pirates ett sju jävla äventyr som alltid är värt att spana in, 3,5/5 guldkameror givet!

har du 4 minuter spana in musik videon till Peter Gabriels Sledgehammer där Aardman studios också bidrog med stop motion effekterna!
 Markus